Návrat na hlavní stránku

Hledej v katalogu firem:

NADACE
 

ALFA ROMEO GIULIETTA

Příběh románu Romeo a Julie slavného Wiliama Shakespeara končí tragicky, příběh Alfy Romeo a Giulietty začal pohádkově. Svůdná Julie totiž zvítězila v prestižní odborné anketě Klubu motoristických novinářů (KMN) a stala se Autem roku 2011 v České republice. Nový model slavné italské značky rozhodně čekají šťastné a úspěšné zítřky.
Giulietta, která nahrazuje model Alfa Romeo 147, získala titul automobilové královny v konkurenci 38 automobilových novinek na základě hlasování 35 předních českých motoristických novinářů. Vůz nižší střední třídy předstihl např. manažerské BMW 5/5 GT, nebo modely Opel Meriva a SUV Volkswagen Touareg. Na první místo „Julinku" postavilo 15 z 35 členů poroty.

alfaromeogiulietta071_400_01


Giulietta oproti Alfě 147 narostla, je delší o 128 mm, širší o 69 mm a rozvor se protáhl o 88 mm. Novinka mnohým přiroste k srdci za pár chvil. Na první pohled se inspirovala u supersportovního modelu 8C Competizione. Její design je osobitý, sebevědomý a přiměřeně výbušný, zdaleka ne tak zženštilý jako u MiTa. Vůz není ani příliš velký, ani příliš malý, ani zbytečně vyzývavý, zároveň nijak fádní. Ze všech stran povedený. Nelze si nevšimnout atraktivních předních světlometů s bixenonovými výbojkami s natáčením a LED diodami pro denní svícení. Rovněž originální zadní světla a vysoký zadní nárazník jsou typické pro alfu. Pětidvéřovou karoserii hatchbacku „maskují" ukryté kliky druhého páru dveří.
Stačí otevřít dveře a příjemné překvapení pokračuje. Interiér vypadá atraktivně jako exteriér. Palubu tvoří kvalitní měkké i tvrdé plasty a luxusní kožené perforované sedačky s vyšitým logem. K pohodlí přispívá příjemný posez a sportovní boční vedení. Pocit stísněnosti vpředu je díky šířce vozu ten tam a pro menší postavy je přiměřeně místa i na zadních sedadlech, ale vzhledem k hatchbacku nižší střední třídy jsou zde jasné limity. Ostudu rozhodně nedělá objem zavazadlového prostoru 350 l. Při sklopení zadních sedadel 1 045 l.

alfa_romeogiulietta_2011_1600x1200_wallpaper_741_400_01


Při pohledu na palubní desku je jasné, že Alfa Romeo se rozhodla jít jinou cestou. Převrátila koncepci palubní desky naruby. Zmizel středový panel a napříč celým dílem se táhne efektní leštěný panel. V jednoduchosti je síla. Nevadilo mi to, měl jsem po ruce to, co jsem potřeboval a nemusel jsem půl dne studovat manuál. Přimlouval bych se však za intuitivnější řešení tlačítek (a zvětšete je prosím), přílišná různorodost ovládání s sebou někdy nese chaos. Zajímavým nápadem je nabídka dvou typů navigací. Jak klasické vestavěné s rozměrným a sklápěcím displejem, který je vhodněji umístěn v zorném poli řidiče a po vypnutí motoru se zamaskuje v palubce, tak odnímatelný přístroj s pevným uchycením přímo do přístrojové desky. Díky ideální tloušťce a průměru volantu jsem si řízení dost užíval. Za věncem multifunkčního volantu jsou líbivé kruhové přístroje v oddělených tubusech s dobře čitelným bílým podsvícením. Nelze přehlédnout ani signály k včasnému přeřazení formou šipek. Jedná se o snahu šetřit palivo, ale já to prostě ignoroval. Dám ruku do ohně, že nás takových bude většina.

alfaromeo_giulietta_in_101_400


Giulietta je na trhu v několika motorizacích splňujících normu Euro 5. V nabídce jsou dvě verze zážehového motoru (1,4 T 88kW/120 k a 1,4 T MultiAir 125 kW/170 k) a dva vznětové agregáty (1,6 JTDM 77 kW/105 k a 2,0 JTDM 103 kW/140 k + 125 kW/170 k, všechny druhé generace MultiJet). Pro opravdové sportovní fajnšmekry je řada doplněna verzí Quadrifoglio Verde 1750 TBi o síle 173 kW/235 k. My jsme měli možnost vyzkoušet hned tři motorizace.
Motorovou řadu startuje řadový zážehový čtyřválec 1,4 T přeplňovaný turbodmychadlem a nutno říct, že už základní pohonná jednotka nabízí slušnou dynamiku a rozhodně nepřináší nějaké zklamání. Oproti předchůdkyni stočtyřicetsedmičce přináší mnohem lepší výkonové hodnoty. Zejména maximální točivý moment 206 Nm je k dispozici od 1 750 otáček, ale po testu mohu říct, že motor už slušně reaguje od 1 500 otáček. To přináší výhodu při jízdě ve městě, kdy není potřeba neustále řadit. Na druhou stranu není třeba se bát motor točit přes 5 000 otáček. Citelnou dynamiku vůz nabízí od 3 000 otáček a od této hranice také nastupuje příjemný „alfácký" dunivý zvuk motoru. Plusem je také možnost si přepnout na spínači systému jízdních vlastností DNA dynamický styl, který poměrně dobře zaskakuje za pokročilou technologii MultiAir s elektrohydraulickým systémem ventilového rozvodu.

sv283tlo_400


Tuto vymoženost nabízela právě zážehová motorizace 1,4 T MultiAir s velmi solidním výkonem 125 kW. Rozvod MultiAir eliminuje mechanickou vazbu mezi vačkovým hřídelem a ventily, čímž dochází k přesnému řízení časování a zdvihu ventilů. Důsledkem je o 10 % vyšší výkon, o 15 % větší točivý moment a o 10 % nižší spotřeba paliva. Pokud se spínačem DNA nastaví poloha D, točivý moment se ještě zvýší z 230 na 250 Nm. Tento motor se určitě stane oblíbeným partnerem, rychle se vytáčí, jeho zvuk lahodí uchu a přináší skutečně sportovní zážitky. Dynamika přichází s 2 500 otáčkami a agregát lze bez problémů točit až k 6 500 otáčkám aniž by vadnul. .
Sportovní italské vozy se spojují s benzinem, ale giulietta nadchne i fandy naftových agregátů. Motor 2,0 JTDM je totiž parádní „kousek". Sbíral od začátku plusové body: 125 kW výkonu, při zapojení polohy DNA na D zvýšení točivého momentu z 320 na 350 Nm, přeplňování turbodmychadlem s variabilní geometrií. Protože když jsem sešlápl plynový pedál, cítil jsem před sebou život. Okamžitou reakci a zátah, nepřišla žádná turbodíra. Nejsilnější vznětová verze táhne pěkně od nízkých otáček, sílu je cítit už od 1 500 otáček a libuje si mezi 3 000 a 4 000 otáčkami. Kultivovaný diesel nabízí klidnou, příjemnou a dynamickou jízdu.
V prestižním nárazovém testu Euro NCAP získala giulietta plných 5 hvězdiček. Zásluhu na tom má tuhá skořepina karoserie tvořená z 90 procent vysokopevnostní ocelí a prvotřídní nový kompaktní podvozek. Zcela nově byly navrženy obě nápravy. Přední s tradičním uspořádáním modifikovaného McPhersonu a spodního ramene, vzadu jde o přepracovanou víceprvkovou nápravu. Pro obě nápravy bylo místo oceli užito hliníku, čímž došlo k odlehčení. Všechny modely také obsahují elektronický systém Q2, což je náhrada mechanického samonosného diferenciálu. Pracuje s řadou čidel hlídajících úhel natočení předních kol a jejich trakci spolu s příčným zrychlením a podle toho v rychle projížděných zatáčkách velmi jemným přibrzďováním pomáhá jednak omezit prokluz vnitřního kola, jednak zvýšit záběrové vlastnosti vnějšího, zatíženého kola.

alfaromeo_giulietta_wheel1_400


Díky zmíněným trumfům byla se všemi modely radost zkoušet zatáčky a vracečky. Jízdní vlastnosti jsou skvělé, určitě na vrcholu daného segmentu. Pouze když giulietta narazí na nerovnosti, neřkuli krátery českých okresek či městských komunikací, ztrácí zadní náprava díky tvrdšímu naladění podvozku trochu jistotu,.má tendenci odskakovat. Alfisti bezesporu zajásají nad novou šestistupňovou převodovkou, která je na špičkové úrovni. Řazení je překvapivě lehké s poměrně krátkými převody a hlavně přesné. Navíc je řadící páka osazena kovovou koulí, která skvěle padne do ruky. Litá kola až 18 palců ukrývají kotoučové brzdy s urychlovačem účinku. Jejich nástup je vysloveně bleskový a co je důležité, brzdy nevadnou. Příjemným doplňkem je hill-holder usnadňující rozjezd do kopce.
Trápil mě však systém Start & Stop, jímž jsou vybaveny všechny modely. Úspory paliva a emisí asi osloví příznivce Strany zelených, ale ve městě je to dost otrava. Ani ne tak neustálé vypínání motoru, jako jeho zpětný zážeh, který provázela značná prodleva. Nezřídka jsem při snaze rychle odjet na zelenou zůstal stát s „chcíplím" motorem. Systém se dá sice deaktivovat, ale tento požadavek si vůz pamatuje pouze během jízdy. A pozor, například systém ESP se nedá odpojit vůbec. Co se týká průměrné spotřeby, hodnoty udávané výrobcem mi byly dost vzdálené, užíval jsem si sportovních genů u všech tří modelů. Pokud byste chtěli jezdit úsporně, museli byste se za volantem giulietty chovat jako po nedělním obědě na gauči.

alfaromeo_giulietta_1_101_400


Alfa 147 je mrtvá, ať žije královna Giulietta. Vypadá nádherně a na kvalitním povrchu uvádí řidiče do stavu extáze. Přichází s mnoha kompromisy, ale stále má svůj charakter hodný značky Alfa Romeo. Giulietta oživuje jméno, které se v historii značky objevilo už dvakrát. Není pouhou náhradnicí „147", ale udává nový směr, jakým se budou nové modely Alfa Romeo ubírat..Příjemný požitek z jízdy plné radosti můžete zažít již za 454 000 korun.
Text: Martin Březina (23. 2. 2011)
Foto: archiv

vrátit se zpět




Info

Svět aut

HCS

recavia

Anketa

Měla podle vás kampaň Ministerstva vnitra „Nemyslíš? Zaplatíš!“ pozitivní dopad?

  • ne (25 hlasů)
  • ano (92 hlasů)

Ke stažení

Top partneři

Mercedes-Benz Česká republika s.r.o.
maloobchodní prodej vozidel společnosto Mercedes-Benz

TOPlist

Truck Servis

Prodej krátkodobě použité nákladní techniky.

více informací
 

Databanka nákladů

Logistický systém společnosti TIMOCOM, kde nacházejí dopravní firmy přepravní zakázky z celé Evropy od prověřených zasilatelů z řad výrobních a obchodních společností

více informací
 

Prodej Pneu online

Velký výběr pneumatik z renomovaného internetového obchodu.

více informací
 

Truck seznamka

Najděte si svého ideálního partnera

více informací
 

Volná pracovní místa

Nabídka práce v oblasti dopravy a logistiky.

více informací
 


www.truckmagazin.cz www.truckservis.com/ www.nasedniajed.cz