Návrat na hlavní stránku

Hledej v katalogu firem:

NADACE
 

VW Transporter T5 - legenda mládne

V říjnu roku 2009 přišla na český trh nová generace Volkswagenu T5, přesně řečeno, jedná se o omlazenou verzi. V prosinci jsme měli možnost si modely Transporter a Transporter Kombi vyzkoušet a nasbírali jsme další informace o nejstarším vyráběném lehkém užitkovém voze, jenž se může pochlubit neutuchající slávou.

VW Transporter T5 - legenda mládne

Kořeny páté generace legendárních vozů Volkswagen Transporter, jejichž nabídka byla postupně rozšířena o další víceúčelové varianty Caravelle, California a Multivan, sahají až do roku 1950, kdy byl na trh uveden Volkswagen „Typ 2" (slavný Brouk nesl označení „Typ 1").
VW Transporter T5 - legenda mládne

Všestranný automobil si rychle získal po celém světě miliony příznivců mezi živnostníky, řemeslníky, rodinami, podnikateli a cestovateli, kteří oceňují jeho neomezenou mobilitu a variabilitu.
Dodnes se prodalo více než 8 milionů transporterů a jeho derivátů, z toho přes jeden milion vozů připadá na současnou pátou generaci T5. Jednotlivé generace byly představeny v letech 1950 (T1), 1967 (T2), 1979 (T3), 1990 (T4) a 2003 (T5). Divize Volkswagen Užitkové vozy vyrábí modelovou řadu T5 ve svém hlavním závodě v Hannoveru, v němž vznikají všechny uzavřené varianty od skříňových dodávek až po Multivan. Dnešní T5 vyhoví každému požadavku na mobilitu, ať se jedná o skříňový vůz, podvozek s kabinou nebo dvojitou kabinou, kombi, mikrobus, obytný vůz nebo van s normálním nebo dlouhým rozvorem. Pokud k tomu připočteme rozmanitou nabídku motorů, získáme 460 základních variant vozů T5. I když současná pátá generace nemá se svým předchůdcem T1 po technické stránce už nic společného, základní filozofie je pořád stejná. Dodnes platí, že rodina vozů Transporter je robustní, spolehlivá a mnohostranná a díky vysoké kvalitě se vyznačuje extrémně dlouhou životností.
VW Transporter T5 - legenda mládne

V rámci faceliftu se návrháři pokusili do omlazené verze T5 a celkového ztvárnění karoserie zakomponovat typické stylistické prvky značky Volkswagen z uplynulých šesti desetiletí. Když jsem se díval na příď nové modelové řady, nemohl jsem se ubránit pocitu, že se dívám na některý z osobních vozů této značky. V podobném novém stylu sjely z výrobní linky VW Scirocco, Golf či Polo. Nová generace T5 se od dosavadních modelů zřetelně odlišuje kompletně upravenou přídí, která preferuje horizontální linie. Nového tvaru se dočkaly přední světlomety. Nárazníky testovaných modelů Transporter a Transporter Kombi byly z tmavého plastu, u všech ostatních variant jsou v barvě vozu. V luxusnějších verzích jsou v nich nově tvarované mlhové světlomety. Nových aerodynamických tvarů doznala vnější zpětná zrcátka, která byla u těchto variant rovněž v plastovém provedení. Dle varianty modelu je v nich poprvé uložen kompletní systém antén pro příjem analogového a digitálního rozhlasového a televizního vysílání a signálů GSM a GPS.
VW Transporter T5 - legenda mládne

Interiér nového transporteru byl přepracován, sledován byl především větší komfort. Nová generace T5 s sebou přinesla samozřejmě řadu novinek a luxusních prvků, všechny zdaleka v užitkových verzích nenajdeme. Nebo si za ně musíme připlatit. I tak jsem se v omlazeném transporteru cítil spíš jako v osobním voze. Palubní deska je z kvalitních plastů, u modelů Transporter a Transporter Kombi se lišila audiosystémem, u verze kombi bylo k dispozici navíc ovládání regulace teploty v zadní části vozu. Nový tříramenný volant mi dobře padl do ruky, byl bez ovladačů, což mi až tak nevadilo, hlavně jsem ocenil, že byl nastavitelný. Jinak se vše ovládá ve středu palubní desky. Jestli bych něco nově navržené ergonomie vytkl, pak ovladač regulace teploty, ke kterému se v případě zařazeného lichého rychlostního stupně velice špatně dostává. Řadicí páka je díky trendu přibližování se osobním vozům integrovaná do palubní desky a v určitě poloze dobré dostupnosti tohoto komponentu úspěšně brání.
VW Transporter T5 - legenda mládne
To je docela škoda, když je ovládací panel topení, větrání a klimatizace nový. V závislosti na modelu se dodává poloautomatická klimatizace Climatic nebo plně automatická klimatizace Climatronic. Climatic automaticky udržuje nastavenou teplotu a posádka si manuálně upravuje pouze rozdělení vzduchu a rychlost ventilátoru. Modely Caravelle, Multivan a California Comfortline mají navíc v sériové výbavě výdechy ventilační soustavy i pro zadní sedadla. Klimatizace Climatronic se pro modely Multivan, Caravelle a California dodává v třízónovém provedení s individuální regulací i pro zadní část interiéru. Zárukou maximálního tepelného komfortu v chladnějším ročním období je nově vyvinuté nezávislé topení, které má kompaktnější rozměry a je téměř o čtvrtinu lehčí než u dosavadních modelů.
VW Transporter T5 - legenda mládne

Řadící páka u volantu umožňuje pohyb po celé šířce vozu. Nastavení předních sedadel u dodávky je pochopitelně limitované přepážkou oddělující nákladový prostor od pracoviště řidiče, u verze kombi se nabízí větší variabilita. Obě verze byly vpředu vybaveny dvoumístnou lavicí. Ta se dá lehce nadzvednout a následným tahem odklopit. Pod sedákem se skrývá úložný prostor, který jsem velice uvítal, neboť vpředu odkládacích prostor zrovna nadmíru není. Schránka u spolujezdce je uzamykatelná, větší věci se už vejdou jen do odkládacích kapes ve dveřích.
VW Transporter T5 - legenda mládne

Nákladový prostor užitkové verze je přístupný vzadu křídlovými dveřmi, z pravé strany pak posuvnými. Z obou stran lze do vozu naložit europaletu. Čelo nákladového prostoru je z plastu, podlaha je plechová s rýhováním, které má bránit posunu nákladu. Pro jeho zajištění jsou v podlaze úchytná oka. Celý interiér je proveden tak, aby byl dobře omyvatelný, maximálně rovný pro optimální uložení nákladu.
Provedení kombi uveze s přední dvoumístnou lavicí devět osob a ještě vzadu zbude dostatečný prostor pro zavazadla. Všechna místa jsou plnohodnotná, ovšem do třetí řady bych umístil cestující nejmenších postav, dlouháni by tam mohli mít problém s místem pro kolena. Ale jinak se na všech místech sedí pohodlně. Díky zmíněné přední dvoumístné lavici se nedá z přední části přejít do zadní, dá se však lehkým tahem pásu na zadní straně sklopit do vodorovné polohy. Tato varianta vůbec nabízí značnou variabilitu. Od sklápění přes posun až po vyndání sedadel či celých řad. Do zadních dvou řad se nastupuje z pravé strany posuvnými dveřmi. Pro nástup do třetí řady se lehce odklopí boční sedadlo v prostřední řadě.
VW Transporter T5 - legenda mládne

Oba modely měly pod kapotou nový dvoulitrový turbodiesel. Čistě užitkový model byl poháněn nejslabší variantou s maximálním výkonem 62 kW při 3 500/min, maximálním točivým momentem 220 Nm při 1 250 - 2 500/min, dosahoval maximální rychlosti 146 km/h a zrychlil z 0 na 100 km za 22,2 s. Verze kombi dávala největší výkon 75 kW při 3 500/min, maximální točivý moment 250 Nm při 1 500 - 2 500/min, nejvyšší rychlost 157 km/h a zrychlení z 0 na 100 km trvalo 17,9 s. V oblasti pohonu dosáhly vývojové týmy doslova kvantového skoku. Všechny dosavadní čtyřválcové a pětiválcové turbodiesely TDI s přímým vstřikováním čerpadlo-tryska byly totiž nahrazeny novou generací motorů s účinnějším systémem přímého vstřikování common rail, které splňují emisní normy Euro 5.
Tím tento evropský bestseller definuje nová měřítka ekologie a hospodárnosti provozu. Systém common rail nabízí maximální variabilitu v řízení vícenásobného vstřikování paliva přímo do válců. Motoráři tuto přednost využili pro zlepšení zvukového projevu motorů TDI.
VW Transporter T5 - legenda mládne

Celkem jsou k dispozici čtyři nové čtyřválce TDI se zdvihovým objemem 2,0 litru, které se dodávají ve výkonových stupních 62 kW (84 k), 75 kW (102 k), 103 kW (140 k) a 132 kW (180 k). Testované varianty s motory o síle 62 a 75 kW byly přeplňovány jedním turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek. Mezi přednosti nových vznětových motorů common rail patří výrazně dynamičtější průběh točivého momentu a kultivovanější akustický projev. V praxi jsem se přesvědčil, že skříňová verze začíná „táhnout" už kolem 1000 otáček, maximální točivý moment vytváří 220 N.m už při 1250/min a na této hodnotě setrvává až do 2500/min. Podobně je tomu u verze kombi, nejvyšší točivý moment máte v širokém spektru otáček. Pryč jsou doby, kdy jste na sebe při vyšších otáčkách museli křičet, nová generace T5 přináší i v odhlučnění velký posun.
VW Transporter T5 - legenda mládne

S novými motory přichází samozřejmě i nižší spotřeba, která je v průměru o deset procent nižší než dosud. U obou modelů jsem se v průměru lehce dostal pod osm litrů a to jsem motory nijak nešetřil. S tím, že nové agregáty splňují emisní normy Euro 5, souvisí odpovídající snížení emisí CO2. Například u skříňové varianty transporteru sahají hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 u variant s předním pohonem a mechanickou převodovkou od 7,2 l/100 km (190 g CO2/km) u obou nejméně výkonných verzí. K větší hospodárnosti přispívá také nově vyvinuté čerpadlo posilovače řízení, jehož výkon je optimálně regulován v závislosti na skutečné potřebě. Obsah oxidů dusíku (NOx) a pevných částic ve výfukových plynech snižuje systém chlazené recirkulace výfukových plynů, který je doplněn u všech karosářských variant a motorů oxidačním katalyzátorem a filtrem pevných částic.
VW Transporter T5 - legenda mládne

Vyzkoušeli jsme dvě nejslabší motorové varianty, ale i ta nejslabší o síle 62 kW zvládala vůz poměrně slušně. A to byla skříňová verze zatížena nákladem 500 kg. Otázkou je, jak by se chovala varianta kombi v plném obsazení a s využitým zavazadlovým prostorem. Takhle mi připadal výkon 75 kW dostačující. Ani jeden z vozů není nějaký „rychlík", ale s českými silničními limity nemají problém. Kvalitní podvozek je pomocníkem zejména v zatáčkách, kde se vůz na svou výšku poměrně málo naklání. Kvalitní jsou brzdy, přiměřený je posilovač řízení, řazení pětistupňové manuální převodovky je velice přesné.
VW Transporter T5 - legenda mládne

Díky velkému počtu asistenčních a ochranných systémů dosahuje nová generace vozů T5 příkladné úrovně bezpečnosti. Všechny modely Transporter, Caravelle, California a Multivan mají v sériové výbavě nejnovější generaci elektronického stabilizačního systému ESP včetně asistentu pro rozjezd do kopce. Tento důležitý bezpečnostní prvek nabízí celou řadu nových funkcí. Zlepšila se například účinnost brzdění na nezpevněných cestách. Na základě porovnání točivého momentu a skutečného zrychlení zjišťuje řídicí jednotka skutečný stav zatížení vozidla (prázdné, poloprázdné, plné) a odpovídajícím způsobem přizpůsobuje charakteristiku regulačních zásahů ESP. Kromě toho se při nouzovém brzdění zapnou výstražné blikače, aby byli následující řidiči včas upozorněni na nebezpečí.
VW Transporter T5 - legenda mládne

Na přání dodávaný systém Side Assist upozorňuje řidiče na vozidla, která se momentálně nacházejí v tzv. mrtvém úhlu v blízkosti vozidla nebo se zezadu rychle přibližují. Prostor po stranách vozidla a za ním sleduje radarový systém pracující na frekvenci 24 GHz. Na nebezpečí upozorňují diody LED v krytu vnějších zpětných zrcátek.
Dalším příspěvkem k aktivní bezpečnosti a většímu jízdnímu komfortu na křižovatkách a při odbočování jsou již zmíněné mlhové světlomety se statickým přisvěcováním do zatáček. Systém kontroly poklesu tlaku v pneumatikách. (RKA) porovnává otáčky kol a na základě toho zjišťuje rozdíly v tlaku pneumatik, na něž řidiče následně upozorní výstražná kontrolka v rychloměru ve sdruženém přístroji. Za příplatek je i zadní kamera pro všechny verze se zadními výklopnými dveřmi ve spojení s rádiem a navigačním systémem RNS 510. Rear Assist se aktivuje zařazením zpětného převodového stupně a doplňuje akustickou signalizaci překážek barevným obrazem prostoru za vozem na displeji systému RNS 510. Dynamické pomocné linie ukazují dráhu pohybu vozidla v závislosti na úhlu natočení volantu.
Martin Březina (10. 12. 2009)

vrátit se zpět




Info

Svět aut

HCS

chytrydopravce

Anketa

Měla podle vás kampaň Ministerstva vnitra „Nemyslíš? Zaplatíš!“ pozitivní dopad?

  • ne (22 hlasů)
  • ano (90 hlasů)

Ke stažení

Top partneři

Mercedes-Benz Česká republika s.r.o.
maloobchodní prodej vozidel společnosto Mercedes-Benz

TOPlist

Truck Servis

Prodej krátkodobě použité nákladní techniky.

více informací
 

Databanka nákladů

Logistický systém společnosti TIMOCOM, kde nacházejí dopravní firmy přepravní zakázky z celé Evropy od prověřených zasilatelů z řad výrobních a obchodních společností

více informací
 

Prodej Pneu online

Velký výběr pneumatik z renomovaného internetového obchodu.

více informací
 

Truck seznamka

Najděte si svého ideálního partnera

více informací
 

Volná pracovní místa

Nabídka práce v oblasti dopravy a logistiky.

více informací
 


www.truckmagazin.cz www.truckservis.com/ www.nasedniajed.cz