Návrat na hlavní stránku

Hledej v katalogu firem:

NADACE
 

VW Touran 2,0 Ecofuel

CNG zatím pšenka nekvete

Nahradit benzin a naftu jiným palivem je v automobilovém světě stále aktuálnějším tématem a dá se bez přehnání označit jako sen o čtyřech kolech. Nespočet lidí a týmů intenzivně pracuje na tom, jak být mnohem šetrnější k životnímu prostředí. Jednou z variant je CNG, tedy stlačený zemní plyn. Dnes si při vyslovení této zkratky (Compressed Natural Gas) vybavíme spíše městské autobusy, které tohoto pohonu úspěšně využívají. Ale i mezi osobními vozy se už nějaký ten model s pohonem CNG najde. Jedním z nich je Volkswagen Touran 2,0 EcoFuel.
Nutno podotknout, že modelů s pohonem CNG je na českém trhu jako šafránu a pro každou značku je zařazení takového vozu do nabídky značně odvážným krokem. Rodinný vůz VW Touran poznáte zepředu na první pohled podle mřížky chladiče, která je jakýmsi erbem značky Volkswagen, podle nového nárazníku a pregnantně tvarovaných světlometů. V rámci příplatkové výbavy se dodávají v bi-xenonovém provedení dynamicky reagující na směr jízdy. V zadní partii jsou nová zpětná světla a nárazník. Hlavním tématem tohoto vozu kategorie MPV je samozřejmě CNG, ale z této úpravy toho moc neuvidíte, neboť čtyři nádrže pro celkem 18 kilogramů zemního plynu ve Wolfsburgu integrovali přímo pod podlahu. Cílem bylo neomezit variabilitu jak prostoru pro cestující, tak i zavazadlového prostoru. Od klasického touranu ho poznáte vlastně podle nálepek na všech stranách vozu.

 

Dopravní portál -> testy aut -> vw touran

 

 

Model Ecofuel pohání čtyřválcový agregát o výkonu 80 kW, který je uzpůsoben pro využití jak stlačeného zemního plynu, tak i benzinu. Benzin však u tohoto modelu slouží pouze jako rezerva na dojezd a vůz na jeho spalování automaticky přepne v tom případě, že je plynová nádrž prázdná. Nelze tedy libovolně zvolit plyn či benzin. Dojezd Touranu EcoFuel při využití pouze zemního plynu činí přibližně 310 kilometrů a jeho průměrná spotřeba je 5,8 kg CNG na 100 km. Té však dosáhnete s hodně klidnou nohou na plynovém pedálu a hlavně mimo město. Já se dostal zhruba o 2 kg výš. Dojezd Touranu EcoFuel na benzin je 130 km, celkem tedy tento vůz ujede 440 km bez nutnosti tankování. Při současných cenách pohonných hmot tak stojí jeden kilometr na zemní plyn přibližně polovinu toho, co kilometr při použití benzinu. Je docela příjemné u čerpací stanice říct „plnou zemního" a sledovat pomalu naskakující částku za palivo. Jenže jsme u jednoho z kamenů úrazu. Takovou čerpací stanici totiž není vůbec lehké najít. V Praze jsem našel jen jednu, další možností bylo dojet přímo do plynárny. Celkově je na našem území jen 18 plnicích stanic CNG, takže je určitě rozumné znát jejich rozmístění. Protože když si vyrazíte na výlet, může se vám stát, že budete dojíždět na několikeré čerpání benzinu na dojezd. Dalším rozumným krokem je pořídit si kartu CNG CartCentrum, abyste nemuseli být odkázaní na obsluhu stanice. Já jsem využil služeb odborníka. Ten však narazil na problém v podobě krytu koncovky nádrže. Ten je na koncovce uchycen kroužkem, aby nespadl. Přes něj však nešla tankovací pistole na koncovku ideálně upevnit, přesně řečeno dorazit a musel ochranný kryt zcela sundat. 
Při provozu na zemní plyn dokáže dvoulitrový motor EcoFuel s maximálním točivým momentem 160 Nm při 3500/min toto MPV rozjet až na 180 km/h. Z nuly na 100 km/h se pak Touran dostane během 13,5 sekund. Zmíněné hodnoty hovoří jasně o tom, že požitek z dynamické jízdy očekávat nelze, o nějaké znatelné akceleraci hovořit nemohu. Ovšem díky uložení nádrží pod podlahou se snížilo těžiště a vůz je v zatáčkách o něco stabilnější.  
Vývojáři vozu dbali i na bezpečnost cestujících a ocelové nádrže na stlačený zemní plyn podrobili intenzivním zkouškám při rozsáhlých crash-testech. Při náhlém zastavení motoru v případě havárie umí elektronika automaticky vypnout přívod plynu, všechny nádrže mají navíc vlastní bezpečnostní tepelný spínač a omezovač proudění plynu, jako prevenci proti nekontrolovatelnému poklesu tlaku v případě poškození. Toto vše doplňují ještě dva pojistné ventily, které zamezují případnému úniku plynu z nádrže. Mezi Touranem EcoFuel a modelem poháněným klasickými palivy tak neexistují žádné bezpečnostní rozdíly.
Takže benzin, nafta nebo CNG? To je na pečlivém zvážení. Největšími benefity automobilů na zemní plyn jsou podstatně nižší náklady na provoz, hospodárnost vozu a šetrnost k životnímu prostředí. Touran EcoFuel produkuje o 80 % méně oxidu uhelnatého, o 80 % méně oxidů dusíku, o 73 % méně uhlovodíků obsahujících metan a o 23 % méně oxidu uhličitého. To jsou argumenty pro opravdové ochránce přírody, ovšem drtivá většina českých řidičů stále preferuje dynamiku vozu a sotva by vyměnila klasický Touran TDi za EcoFuel. Navíc pšenka nekvete vozům na CNG ani v případě ceny. Ta je poměrně vysoká, úpravu na ekologicky šetrný pohon si nechá výrobce zaplatit. Bohužel nemáme tak vstřícné zákonodárce jako v západních zemích, kde existují při koupi takového vozu daňové či jiné finanční výhody. A tak zmíněný VW Touran EcoFuel koupíte v základu za 756 800,- Kč, zatímco přeplňovaný Touran 1,4 TSI o síle 103 kW pořídíte ve stejné výbavě Trendline o více než 15 tisíc korun levněji. Při takové daňové politice nastavené českým parlamentem a senátem totiž budeme i nadále modely s CNG počítat na prstech ruky. Ono totiž nestačí o ekologii jen „velkoústně" hovořit, ale také pro ni něco udělat.

 

Technická data

Délka: 4407 mm
Šířka: 1794 mm
Výška: 1635 mm
Rozvor: 2678 mm
Motor: zážehový čtyřválec
Zdvihový objem motoru: 1984 cm3
Maximální výkon: 80 kW při 5400/min
Maximální toč. moment: 160 Nm při 3500/min
Maximální rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h: 13,5 s
Spotřeba
Město:
8,1 l/100 km
Mimo město: 4,5 l/100 km
Kombinovaná: 5,8 l/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 695/1989 l
Celková hmotnost: 1563 kg
Základní cena: 756 800,- Kč s DPH

 

Dopravní portál -> testy aut -> vw touran

 

Dopravní portál -> testy aut -> vw touran

 

Dopravní portál -> testy aut -> vw touran

 

Dopravní portál -> testy aut -> vw touran

 

Dopravní portál -> testy aut -> vw touran

vrátit se zpět




Info

Svět aut

HCS

recavia

Anketa

Měla podle vás kampaň Ministerstva vnitra „Nemyslíš? Zaplatíš!“ pozitivní dopad?

  • ne (21 hlasů)
  • ano (90 hlasů)

Ke stažení

Top partneři

Mercedes-Benz Česká republika s.r.o.
maloobchodní prodej vozidel společnosto Mercedes-Benz

TOPlist

Truck Servis

Prodej krátkodobě použité nákladní techniky.

více informací
 

Databanka nákladů

Logistický systém společnosti TIMOCOM, kde nacházejí dopravní firmy přepravní zakázky z celé Evropy od prověřených zasilatelů z řad výrobních a obchodních společností

více informací
 

Prodej Pneu online

Velký výběr pneumatik z renomovaného internetového obchodu.

více informací
 

Truck seznamka

Najděte si svého ideálního partnera

více informací
 

Volná pracovní místa

Nabídka práce v oblasti dopravy a logistiky.

více informací
 


www.truckmagazin.cz www.truckservis.com/ www.nasedniajed.cz