Návrat na hlavní stránku

Hledej v katalogu firem:

NADACE
 

VW Multivan Seikel 2,5 TDI

Model Volkswagen Multivan vychází z užitkového vozu Volkswagen Transporter a stejně jako pracovní verze si i tato velkoprostorová limuzína pro přepravu cestujících vydobyla své místo na slunci. Pro náročné zájemce nabízí značka Volkswagen verzi Multivan Speciál N1 v úpravě německé společnosti Seikel, která umožňuje výlety i do náročnějšího terénu.

VW Multivan,testy,svět novinek,auto zajímavosti

Z historického hlediska patří VW Transporter mezi skutečné rekordmany, pyšní se výjimečnou tradicí. Model, jehož kořeny sahají až do doby, kdy válkou zpustošená Evropa začala znovu budovat automobilový průmysl, žije i po pětapadesáti letech výroby. Nápad na výrobu dodávkového vozu transporter se zrodil v hlavě holandského importéra vozů Volkswagen Bena Pona již v roce 1947. Toho inspiroval nevzhledný, ale praktický plošinový vůz postavený na podvozku válečného automobilu Kdf 82, který měl poněkud netradiční uspořádání. Řidič a spolujezdec tohoto stroje seděli nad motorem za zadní nápravou, přičemž ložná plocha se nacházela před nimi. Ben Pon pouze posunul kabinu pro cestující před přední nápravu a vzduchem chlazený motor typu „boxer" ponechal na původním místě.
VW Multivan,testy,svět novinek,auto zajímavosti

Prvního ledna 1948 nahradil britského majora Ivana Hirsta v čele automobilky Volkswagen ing. Heinrich Nordhoff (bývalý manažer firmy Opel). Tomu se Ponův nápad zalíbil a rozhodl se jej podpořit. Na podzim dostal projekt zelenou a začal se jím zabývat konstrukční tým vedený ing. Alfredem Haesnerem, šéfem vývoje automobilky VW. Brzy se však ukázalo, že podvozek odvozený z Volkswagenu Brouk není dostatečně tuhý pro potřeby užitkového vozu. Došlo tedy k zesílení závěsů kol a podvozek dostal pomocný žebřinový rám. Dvanáctého listopadu 1949 byli novináři poprvé seznámeni se čtveřicí nových vozů postavených na stejném základu (dvě užitkové varianty, jedno provedení kombi pro přepravu osob a nákladů a jeden minibus schopný převážet až devět pasažérů).
VW Multivan,testy,svět novinek,auto zajímavosti

V roce 1950 už probíhaly poslední dílčí úpravy a zlepšování prototypů. Osmého března byla v továrně ve Wolfsburgu zahájena výroba skříňových verzí, o dva měsíce později následovaly i verze kombi a minibusy. ačátek roku 2003 byl pro wolfsburgskou automobilku ve znamení debutu páté generace modelu transporter. Krátce poté byla představena obytná varianta s označením California. V témže roce získal VW Transporter T5 prestižní ocenění „Van of the year" V roce 2004 přišly do prodeje také varianty Caravelle, Multivan a Business postavené na základech modelu T5.
VW Multivan,testy,svět novinek,auto zajímavosti

Rádi jsme využili nabídku značky VW vyzkoušet si Multivan 2,5 TDI Comfortline pro sedm osob ve speciální terénní úpravě Seikel. Podvozek byl díky jinému pérování a tlumičům o 4 cm výš, světlá výška se z 167 mm zvýšila na 207 mm. V kategorii N1 se zadní přepážkou se také posunula celková povolená hmotnost z 3 000 kg na 3 200 kg. Společnost Auto Seikel spolupracuje s automobilkou Volkswagen bezmála dvacet let. Její majitel, konstruktér a dlouholetý automobilový závodník Peter Seikel se sportovními přestavbami automobilů začal zabývat už koncem 60. let.
VW Multivan,testy,svět novinek,auto zajímavosti
Zkušenosti sbíral na řadě slavných závodů, ať už to byla v letech 1985-1989 Rallye Dakar nebo závod 24 hodin Le Mans, který jel celkem čtrnáctkrát. Pro Volkswagen stavěl už v roce 1988 speciály LT 4 × 4 pro Rallye Dakar, v dalších letech následovaly speciály na bázi Transporteru čtvrté a později páté generace. Do roku 1996 byla společnost Auto Seikel smluvním dílenským komplexem pro značky Volkswagen a Audi, nyní s nimi spolupracuje jako samostatná společnost a vyvíjí další speciální technická řešení.
VW Multivan,testy,svět novinek,auto zajímavosti

Multivan, jehož základem je robustní konstrukce transporteru, se drží elegantního „střihu". Není vyznavačem extravagantních výstřelků, jedná se spíše o konzervativce s konstruktivním řešením. Dlouhé roky si zachovává podobný design, který si na silnicích těžko spletete. Na obou stranách jsou posuvné dveře, což posádce ve druhé a třetí řadě zaručuje bezpečné nastupování a vystupování. Díky lyžinám se ovládají lehce, svým způsobem do nich stačilo jen strčit. Ve verzi Comfortline jsou totiž za příplatek vybaveny servodovíráním, stejně jako velké zadní výklopné dveře zavazadlového prostoru. Nástupní stupínky u všech dveří jsou osvětleny a vkusně označeny logem Multivan. Za tmy působí tento doplněk velice efektně.

VW Multivan,testy,svět novinek,auto zajímavosti
 

Výhodou tohoto modelu je samozřejmě velký prostor z transporteru využitý pro maximální pohodlí cestujících. Díky zmíněným nástupním stupínkům se do svého „království" vyhoupnete naprosto bez problémů. Jen jsem přemýšlel, proč na vnitřní straně A sloupku u řidiče chybí úchytné držadlo, když je u spolujezdce k dispozici. Výrobce asi počítá s tím, že řidiči se stejně jako já při nastupování přidrží volantu. Přední sedadla nabízejí opravdu komfortní pohodlí, na všechny strany je dostatek místa. Především díky tomu, že vedle řidiče není dvousedadlo, ale místo jen pro jednoho spolujezdce. Mezi sedadly není žádný středový tunel, nepřekáží tu řadicí páka a rovná podlaha tak umožňuje snadný přesun z jednoho předního sedadla na druhé. Také průchod do druhé řady. Obě místa jsou výškově nastavitelná, vybavena loketními opěrkami na obou stranách sedadel, bederními opěrkami, dostatečným bočním vedením a dostatečně dlouhými sedáky pro podpěru stehen. V zimním období jsem také přivítal vyhřívání sedaček.

VW Multivan,testy,svět novinek,auto zajímavosti

Palubní deska je poskládána z kvalitních plastů a plynule přechází z jedné strany vozu na druhou. I zde se Volkswagen drží konzervativnějšího přístupu. Při pohledu na velký středový panel máte pocit, že už jste se někde viděli. Není divu, tvarem, stylem a ovládacími prvky vychází z osobních vozů značky VW. Horní větší displej patří audio systému, na menším pod ním sledujete nastavované hodnoty automatické klimatizace Climatronic. Do středového panelu je řadící páka integrovaná tak, aby byla co nejblíže čtyřramenného volantu. Ten je výškově i sklonově nastavitelný a při řízení na něm přijde vhod ovládání audio systému. O funkcích vozu vás na přístrojové desce informuje čtveřice sdružených kruhových přístrojů a palubní počítač, jeho informace se přepínají na pravé páčce u volantu.
VW Multivan,testy,svět novinek,auto zajímavosti

Pokud se podíváte do prostoru za předními sedadly, je vám jasné, že pohodlí si bude užívat i pětice dalších cestujících. Stejně jako vpředu, i dvojice sedadel ve druhé řadě a lavice ve třetí řadě jsou zkonstruovány k plnohodnotnému sezení s kvalitním čalouněním. Sedadla ve druhé řadě mají rovněž dvojici loketních opěrek a dostatečné boční vedení. Průchodu z jedné strany na druhou nebrání na podlaze žádná překážka. Zadní prostor nabízí díky posuvu obou řad velkou variabilitu, pokud posouváte zadní lavici, zavazadlový prostor je řešen tak, že díky lyžinám lze posunovat i dělící přepážku s kovovou mříží v horní části. Tím lze zvětšovat prostor pro zavazadla a naopak místo pro cestující ve třetí řadě. Pochvalu zaslouží dostatek odkládacích prostor. Před spolujezdcem je uzamykatelná schránka s chlazením, pod ní kapsa na dokumenty či mapu, pod řadící pákou výklopný držák na 1,5 l plastovou láhev, ve dveřích velké kapsy, po stranách předních sedadel další přihrádky a ve druhé a třetí řadě odkladné boxy pod všemi sedadly. Oříškem tohoto vozu je však demontáž sedadel ve druhé řadě a zadní lavice. Nejen, že to chce dostatek fyzické kondice, ale také velkou míru zručnosti.
VW Multivan,testy,svět novinek,auto zajímavosti

Mezi druhou a třetí řadou je uprostřed posuvný multifunkční stolek s otočnou deskou, dalšími odkladnými přihrádkami a držáky na nápoje. Je nasnadě, že dvojice sedadel ve druhé řadě toho umí podstatně víc, než jen pohyb vpřed a vzad. Pětice cestujících může totiž během cestování debatovat z očí do očí. Právě díky otočným sedadlům ve druhé řadě. „Rošáda" je poměrně jednoduchá, sedadlo stačí páčkou na zadní straně dole sklopit, posunout vpřed a další páčkou vpředu povolit aretaci. Rázem sedadlo udělá čelem vzad, posunete ho směrem k zadní lavici, narovnáte opěradlo a můžete komunikovat. A nejen to. Na řadě je stolek. Lehkým ovládáním ho vysunete vzhůru a vyklopíte kulatou desku, kterou zajistíte otočením o 90º. Piknik či karetní klání dlouhou cestu bezesporu zpříjemní. Druhá i třetí řada je také vybavena upevňovacími body Isofix pro převoz dětí. Ke komfortu cestování přispívají samostatná klimatizace a osvětlení pro druhou a třetí řadu.
VW Multivan,testy,svět novinek,auto zajímavosti

Pod kapotou se skrýval osvědčený vznětový pětiválec 2,5 TDI. Maximální výkon 96 kW (130 k) z něj sice extra „atleta" nedělá, ale bez problémů si s váhou vozu poradí. Řazení je přesné, krátké, stejně tak řízení je jako v osobním voze. Díky výbornému podvozku se tak chová i na silnici, v zatáčkách se naklání v podlimitních mezích a dynamickým kouskům přejí také velmi dobré brzdy. Ovšem nejen na silnici si s tímto multivanem můžete užívat. Když se na něj dobře zadíváte, všimnete si, že podvozek a blatníky jsou vzhledem ke kolům o něco výš. Díky úpravě firmy Seikel jsou zde použity jiné tlumiče a pérování, které tuto velkoprostorovou limuzínu nadzvedly o 4 cm a osádce umožňují výlety či přesuny i v náročnějším terénu. Téměř 210 mm světlé výšky si už s nějakou tou nástrahou mimo silnici poradí. Komfortu užívání vozu přispívá parkovací asistent, při uzamčení vozu se zpětná zrcátka automaticky sklopí ke karoserii.
Možná si řeknete, proč VW Multivan, když má značka v nabídce Sharan. Multivan však jako MPV výrazně boduje velkorysým prostorem pro cestující. Ze všech stran. Tolik místa v klasickém voze kategorie MPV určitě nenajdete. Vzhledem ke konkurenci je pro VW nutností takový vůz mít. Multivan patří mezi vozy, které jsou známy puncem kvality, ale tomu také odpovídající ceně. Speciální úpravy si tato značka prostě cení. Ovšem v testované verzi Seikel se o až tak astronomickou částku nejedná. V sériové výbavě stojí 874 840 Kč bez DPH, s příplatkovou výbavou modelu Comfortline 1 075 552 K4 bez DPH. 

 

TECHNICKÁ DATA

Délka: 4890 mm
Šířka: 1904 mm
Výška: 1970 mm
Rozvor: 3000 mm
Světlá výška: 167 mm, úprava Seikel 207 mm
Plocha: 4,3 m2
Boční posuvné dveře (šířka/výška): 1010/1253 mm
Výklopné dveře (šířka/výška): 1446/1262 mm
Průměr otáčení: 11,9 m
Motor: vznětový pětiválec
Zdvihový objem: 2459 cm3
Max. výkon: 96 kW (130 k) při 3500/min
Max. točivý moment: 340 Nm při 2000-2300/min
Max. rychlost: 168 km/h
Zrychlení z 0 -100 km/h: 15,3 s
Příprava směsi/vstřikování: čerpadlo-tryska
Emisní norma: EURO 4
Převodovka: 6stupňová manuální
Spotřeba (město/mimo/komb.): 10,9/6,8/8,3 l/100 km
Celková povolená hmotnost: 3000 kg, úprava Seikel 3200 kg

SÉRIOVÁ VÝBAVA
3. brzdové svetlo, ABS, EDS, ASR, MSR, ESP včetně brzdového asistentu, 6 airbagů v
prostoru řidice, Isofix, elektronický imobilizér „Transponder", automatický spínač světlometů, trvalé svícení, systém přívodu teplého a chladného vzduchu s pylovým a prachovým filtrem, vícerychlostním ventilátorem, uzavřenou cirkulací vzduchu, 2.
výměníkem topení, nastavitelnými výdechy a odmrazovacími tryskami, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zrcátka, elektrické ovládání oken řidiče a spolujezdce, manuální klimatizace, výškově a sklonově nastavitelný volant, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, multifunkční ukazatel/palubní počítač, přihřívač motoru (u
vznětových motorů), příprava pro tachograf, nekuřácké provedení bez popelníku a zapalovače, dekorační prvky z hliníku „Waffelmuster", kožený volant a částečná výbava v kůži, sedadlo řidiče a spolujezdce výškově nastavitelné, posuvné, s bederní opěrkou a
loketními opěrkami, 2 samostatná posuvná otočná demontovatelná a sklopná sedadla´, výškově a sklonově nastavitelné opěrky hlavy, 2 lišty s výdechy ve střešním panelu v prostoru pro cestující, posuvné okno v prostoru pro cestující vlevo, výklopný stolek na levé boční
stěně (ne pro verzi Speciál - N1), úchytná oka v podlaze 6 ks (u Comfortline a Highline chromovaná), nástupní schůdek osvětlený „MULTIVAN", dělící přepážka (pouze pro verzi
Speciál - N1), sluneční clony na bočních oknech v prostoru pro cestující, odkládací chlazená přihrádka s krytem, uzamykatelná a osvětlená, odkládací kapsa pod přihrádkou u
spolujezdce, výklopná přihrádka pod řadicí pákou na láhev 1,5 l, kryty vnějších zpětných zrcátek, nárazníky, madlo a kliky dveří lakované v barvě vozu, boční ochranné lišty lakované v barvě vozu, chromovaná lišta na mřížce chladiče, boční posuvné dveře vpravo s dětskou pojistkou, zadní výklopné dveře s vyhřívaným sklem, stěračem a vstřikovačem, 4 ocelová kola 6,5 J x 16 s plnými kryty kol, pneumatiky 215/65 R16 C 102/100 H, plnohodnotné
rezervní kolo ocelové, body pro uchycení střešního nosiče, tónovaná okna, tažné oko vpředu a vzadu.

PŘÍPLATKOVÁ VÝBAVA
Multivan Speciál N1 - 7 míst: 2 otočná sedadla v 1. řade sedadel, zvýšení celkové hmotnosti vozu na 3 200 kg.
Rádio „Delta", 8 reproduktoru, duální anténa v bočních oknech vzadu, multifunkční volant pro obsluhu tempomatu a rádia, mlhové světlomety integrované v předním nárazníku, parkpilot vpředu a vzadu, asistent pro rozjezd do kopce, boční posuvné dveře vlevo bez sklopného stolku, servodovírání levých a pravých bočních posuvných dveří, servodovírání zadních výklopných dveří s možností ovládání zevnitř, vnější zrcátka elektricky sklopná, nastavitelná a vyhřívaná, 3zónová automatická klimatizace Climatronic s dalším ovládacím panelem v prostoru pro cestující, 4 kola z lehkých slitin Miyato 6,5 J x 16, pneumatiky 215/65 R16 C 102/100 H, bezpečnostní šrouby proti odcizení, vyhřívané sedadlo řidiče a spolujezdce, multifunkční stolek s otočnou deskou a přihrádkami.

CENA
Se sériovou výbavou: 874 840 Kč bez DPH
Testovaný vůz: 1 075 552 Kč bez DPH

Text a foto: Martin Březina

vrátit se zpět




Info

Svět aut

HCS

chytrydopravce

Anketa

Měla podle vás kampaň Ministerstva vnitra „Nemyslíš? Zaplatíš!“ pozitivní dopad?

  • ne (26 hlasů)
  • ano (93 hlasů)

Ke stažení

Top partneři

Mercedes-Benz Česká republika s.r.o.
maloobchodní prodej vozidel společnosto Mercedes-Benz

TOPlist

Truck Servis

Prodej krátkodobě použité nákladní techniky.

více informací
 

Databanka nákladů

Logistický systém společnosti TIMOCOM, kde nacházejí dopravní firmy přepravní zakázky z celé Evropy od prověřených zasilatelů z řad výrobních a obchodních společností

více informací
 

Prodej Pneu online

Velký výběr pneumatik z renomovaného internetového obchodu.

více informací
 

Truck seznamka

Najděte si svého ideálního partnera

více informací
 

Volná pracovní místa

Nabídka práce v oblasti dopravy a logistiky.

více informací
 


www.truckmagazin.cz www.truckservis.com/ www.nasedniajed.cz