Návrat na hlavní stránku

Hledej v katalogu firem:

NADACE
 

Smart MHD

Před tímhle městským minivozem se asi hodně lidí zastaví a zůstane na něho chvíli zírat. Není pochyb o tom, že se v té chvíli pozorovatelé dělí na dva základní tábory. První zaujme specifický design, myšlenka na pohodové parkování a nízkou spotřebu. Druhý by tohle auto nechtěl ani za nic. Pravdou je, že ten, kdo si Smart pořídí, ho musí vysloveně chtít. A je tak trochu jedno, jaký motor ho pohání. Námi testovaný model Smart skrýval nový systém Micro Hybrid Drive, který ještě více šetří spotřebu a životní prostředí. Z toho také název Smart mhd.
Sice nic menšího na čtyřech kolech v městském provozu asi nepotkáte, ale právě tento extrém z něj dělá nepřehlédnutelný vůz. A to je jeho druhá generace téměř o 20 centimetrů delší. I tak jsou jeho rozměry skutečně extrémně mini. Délka 2695 mm, šířka 1559 mm a výška 1542 mm, to jsou silné trumfy do současných zacpaných měst. Obzvlášť v době zavádění placených zón jsou jeho parkovací schopnosti často k nezaplacení. Nacpete se i tam, kam by vás to před tím nikdy ani nenapadlo.

 

Dopravní portál -> testy aut -> Smart MHD

 

 

Kompaktní karoserie vozu přechází ke skosené zádi a vlastně se jedná o kupé. Jeho boční dveře jsou až překvapivě velké s velkým úhlem otevření. Navíc je boční design proveden tak, že právě kabinu pro dva opticky odděluje od krátké zádi ve tvaru jakéhosi vajíčka. Upřímně řečeno, na pohled zdařile. Podobně působí také přední i zadní světla. Snaha maximalizovat minimální se odrazila na předním a zadním nárazníku. Zadní část vozu, která skrývá zavazadlový prostor, se otvírá na dva díly. Nejdříve se otevře okenní část vzhůru, poté se vyklopí spodní část, který vytvoří jakousi odkládací či nakládací plochu. Už hůře se sundává kryt motoru, který má jakousi aretaci umístěnou v mřížce chladiče. Poté kryt vyskočí a zůstane viset na jistících pásech. Zpočátku jsme se s dobýváním pohledu na pohonnou jednotku opravdu trápili a náladu na další opakování jsme rychle ztráceli.

 

Dopravní portál -> testy aut -> Smart MHD

 

 

Příjemně překvapil naopak interiér vozu, který asi každého zaskočí značným prostorem. Dvojice má skutečně dostatek místa jak pro nohy, tak nad hlavou, sedáky jsou dostatečně dlouhé, sedadla s dobrým bočním vedením a přiměřené měkké. Za ně se však nevejde vůbec nic. Interiér je značně prosklený, což také dodává pocit většího vozu. Jen co usednete za volant a rozhlédnete se kolem sebe, objevíte řadu netradiční prvků. Tvůrci museli díky tomuto skřítkovi pochopitelně zapojit fantazii. Motor se startuje nikoliv pod volantem, nýbrž u řadící páky. Střed palubní desky je v tradičním stylu, patří audio soustavě a ovládání ventilace s klimatizací. Nad ním jsou ale dva originální budíky - vlevo otáčkoměr, vpravo hodiny.

 

Dopravní portál -> testy aut -> Smart MHD

 

 

Rychloměr je umístěn v malé kapličce za volantem. Ten je zdařile provedený a připomíná vozy mnohem vyšších tříd. Nečekaný luxus nabízí Smart v řadícím systému. Řadící pákou si můžete přepnout do režimu sekvenčního řazení nebo můžete dát přednost automatu. Pro ještě větší pohodlí si můžete sekvenčně řadit pomocí páček po stranách volantu. Není třeba nijak přepínat, aktivní je řazení jak u volantu, tak na řadící páce. Za slušný se dá označit zavazadlový prostor, jenž pojme 220 l. Střední nákup tak se smartem odvezete, na větší náklad zapomeňte. Testovaný model měl speciální zkušební vestavbu, která měla prokázat, že i takto malý vůz lze využít jako pracovní nástroj verze N1 pro živnostníky. A nějaké to nářadí a pracovní pomůcky určitě odveze.

 

Dopravní portál -> testy aut -> Smart MHD

 

 

Smart poháněl zážehový tříválec o zdvihovém objemu 999 cm³. Maximální výkon 52 kW, tedy 71 k při 5800 ot./min. a největší točivý moment 92 Nm přo 4500 ot./min. možná mohou vyvolávat trochu soucitu, jenže váha pouhých 750 kg rychle pozmění váš názor. Vůz totiž až překvapivě akceleruje a ve městě přejde úsměv mnoho řidičů daleko silnějších vozů. Ještě více při hledání místa k parkování. Nejenže se smart vejde podélně do malých skulinek, ale je schopen tam parkovat i příčně aniž by nějak výrazně přesahoval parkovací linii. Skvělou hodnotou je i poloměr otáčení 8,75 m. To jsou jednoznačně největší plusy městského minivozu. Výhodou je vzhledem ke konstrukci vozu i pohon zadní nápravy. Vyrazit můžete na kratší výlet, ale k častým či vzdáleným jízdám mimo město určitě stvořen není. Dálnici bych už vůbec nedoporučoval. Výrobce sice uvádí maximální rychlost 145 km/h, ale při rychlosti nad 110 km/h se smart chová dost nejistě, boční vítr je silným protivníkem. Co se týká řazení, podstatně příjemnější bylo sekvenční, automatika má přece jen delší prodlevy.

 

Dopravní portál -> testy aut -> Smart MHD

 

 

Zmíněný systém Micro Hybrid Drive za přijatelný příplatek 5000 korun lze označit jako další plus testovaného modelu. Spalovací motor je totiž doplněn o elektromotor, díky němuž lze snížit spotřebu paliv a emisí CO2. Pokud auto zastaví či rychlost klesne pod 8 km/h, motor se vypne. V tomto stavu zůstane, pokud stojíte na brzdovém pedálu. Jakmile z něj sundáte nohu, agregát díky pomocnému elektromotoru ihned nastartuje. V zácpách, kolonách a na desítkách semaforů má tento systém bezesporu své uplatnění. Dokáže ušetřit až několik decilitrů benzinu na 100 km, průměrnou spotřebu lze stáhnout až ke čtyřem litrům. Výhodou je, že systém mhd se dá kdykoliv vypnout a zpětně aktivovat tlačítkem ECO u řadící páky. Deaktivace systému se určitě vyplatí v prudších kopcích, kde s mhd dochází k nevyhnutelnému couvnutí při startování motoru.
Po týdenním testu jsem měl docela jasno. Tohle auto je zkrátka určené pro smartisty. Pro příznivce módních výstřelků. Nebo movitějším rodinám jako vysloveně doplňkový vůz pro neustále přetížená velkoměsta. Pokud si totiž uvědomíte, že za nižší cenu pořídíte plnohodnotný vůz s druhou řadou sedaček, lehce si tuto extravaganci odpustíte. Základní cena testovaného modelu činila totiž 307 133 korun, a to je na úzce účelový dvoumístný mini automobil docela luxus

vrátit se zpět




Info

Svět aut

HCS

chytrydopravce

Anketa

Měla podle vás kampaň Ministerstva vnitra „Nemyslíš? Zaplatíš!“ pozitivní dopad?

  • ne (20 hlasů)
  • ano (90 hlasů)

Ke stažení

Top partneři

Mercedes-Benz Česká republika s.r.o.
maloobchodní prodej vozidel společnosto Mercedes-Benz

TOPlist

Truck Servis

Prodej krátkodobě použité nákladní techniky.

více informací
 

Databanka nákladů

Logistický systém společnosti TIMOCOM, kde nacházejí dopravní firmy přepravní zakázky z celé Evropy od prověřených zasilatelů z řad výrobních a obchodních společností

více informací
 

Prodej Pneu online

Velký výběr pneumatik z renomovaného internetového obchodu.

více informací
 

Truck seznamka

Najděte si svého ideálního partnera

více informací
 

Volná pracovní místa

Nabídka práce v oblasti dopravy a logistiky.

více informací
 


www.truckmagazin.cz www.truckservis.com/ www.nasedniajed.cz