Druhá generace „připrala"
Na trhu je dnes na výběr mnohem víc kombíků, než tomu bylo například před několika lety. Přesto se mladoboleslavská značka Škoda se vztyčenou hlavou vrhla do této kategorie s druhou generací Fabie Combi. Nebude to mít tak lehké, jako její předchůdkyně. Ale i tak si bezesporu najde řadu svých příznivců. K testu jsme dostali verzi s motorem 1,4 l o výkonu 51 kW. Má svá pro i proti.
Na pohled je nová Škoda Fabia Combi pohledný vůz, červená barva jí hodně slušela. Co se týká exteriéru, oproti předchozí generaci o trochu „přibrala". Je o 70 mm delší a 46 mm vyšší. Tím také narostl zavazadlový prostor, a to o plných 54 litrů na 480 litrů. To je mezi kombíky už hodně zajímavé číslo.
Interiér neohromí nějakým luxusem, odpovídá dané třídě. Potahové materiály jsou příjemné, kvalitní jsou i plasty. Tvar sedadel je dobře vyvedený, boční vedení je dostatečné, v zatáčkách vás bez problému podrží. Posez za volantem je bez připomínek, ovšem příliš mi nesedla loketní opěrka mezi předními sedadly. Pokud je nastavena na opěru, velice špatně se přes ní ovládá řadící páka. Ovladače audio systému nejsou na volantu, nýbrž pod ním vlevo, zároveň se na něm ovládá telefon. Palubní deska je řešena jednoduše, ale účelně, veškeré ovaladče jsou dobře po ruce. Stejně jako u superbu displej společně se zvukovým upozorněním kontrolují a ukazují váš parkovací manévr. Pokud zařadíte zpětný rychlostní stupeň, audio systém se okamžitě automaticky ztlumí, při řazení rychlosti vpřed se vrátí na původní hlasitost. Fabia Combi je určena jako rodinný vůz a tomu také odpovídá pohodlí na zadních sedadlech, nohy ani hlava nijak netrpí. O zavazadlovém prostoru jsem už psal, jen bych doplnil, že díky posuvné zadní řadě sedadel je variabilní od 450 do 530 litrů. Pokud sklopíte zadní sedadla, naroste na 1460 l.
Jak už jsem uvedl, tento vůz má i své proti. Bohužel, požitek z klidné jízdy mi narošovala pohonná jednotka. Dieselový tříválec je příliš hlučný, při vyšších rychlostech musíte uvnitř vozu při konverzaci značně zvýšit hlas. Navíc sebou nese i citelné vibrace. Skutečně nemohu tento motor označit za kultivovaný, v případě fabie bych doporučoval sáhnout po jiné motorizaci. Pochvalu naopak zaslouží podvozek, vůz se v zatáčkách chová jisté. Přesné a lehké je řazení pětistupňové převodovky. A pokud neradi jezdíte k čerpacím stanicím, tak jste u tohoto vozu na správné adrese. Mimo město jsem se bez problémů dostal pod pět litrů, ve městě se má spotřeba lehce přehoupla přes šest litrů.
Až na zmíněné připomínky je nová Škoda Fabia Combi velmi slušný rodinný vůz, podle mě vypadá určitě lépe než hatchback. Mezi kombíky si získává své místo zejména užitnou hodnotou a dostatečným prostorem a pohodlím. Ve své třídě nepatří mezi nejlevnější, v základním provedení stojí tato verze 380 900,- Kč, ve výbavě Elegance pak už 449 900,- Kč
Text a foto: Martin Březina (3. 11. 2008)
ŠKODA FABIA COMBI 1,4 TDI
Délka: 4239 mm
Šířka: 1642 mm
Výška: 1498 mm
Rozvor náprav: 2462 mm
Motor: vznětový přeplňovaný řadový tříválec uložený vpředu napříč
Zdvihový objem: 1422 cm3
Max. výkon: 51 kW při 4000/min
Max toč.moment: 155 Nm při 1600 - 2800/min
Max. rychlost: 164 km/h
Zrychlení 0 - 100 km: 15,4 s
Spotřeba
Město: 6 l/100 km
Mimo město: 4,2 l/100 km
Kombinovaná: 4,8 l/100 km
Objem nádrže: 45 l
Objem zavazadlového prostoru: 480 - 1460 l
Pohotovostní hmotnost/nosnost: 1145/515 kg
Základní cena: 380 900,- Kč
Měla podle vás kampaň Ministerstva vnitra „Nemyslíš? Zaplatíš!“ pozitivní dopad?
Mercedes-Benz Česká republika s.r.o.
maloobchodní prodej vozidel společnosto Mercedes-Benz