Originální sklápěčka Nissan NP300
V roce 2006 zmizel Nissan Pick-up z výrobních linek a tento segment přišel o letitý oblíbený model. Japonská značka tak uvolnila pozici konkurentům v nabídce pracovních pomocníků. Zanedlouho si ale uvědomila, že pevné místo v této kategorii ji prostě patří a po dvouleté odmlce se s pick-upem vrátila. Na trh vstoupil s novým označením Nissan NP300. Od svého předchůdce se příliš neliší.
Tedy pokud si ho nevyberete s originální nástavbou jihlavské společnosti Box-Auto. V tom případě se můžete pochlubit nejen vozem do náročného terénu, ale také hydraulickou sklápěčkou.
O tomto originálním modelu jsme vás krátce informovali už v minulém čísle a chvíli poté jsme si ho stačili i vyzkoušet. Nissan NP300 jsme si vyzvedli ve verzi King Cab, tedy v dvoumístném provedení s úložným prostorem za sedadly. Přestavba homologovaná pro provoz se montuje také na podvozek modelu Single Cab, dvoumístného provedení bez úložného prostoru. Speciální nástavbu lze volit jako jedno nebo třístranný hydraulický sklápěč. Námi testovaný model byl ve variabilnější verzi.
Konstrukce je řešena jako samostatný sklápěcí valník, který je možno doplnit plachtovou konstrukcí. Nástavba je určena k přepravě zboží a materiálu nevyžadujících specifické přepravní podmínky. Je umístěna na žárově zinkovaném žebřinovém rámu z ocelových profilů. Bočnice a čela jsou z hliníkových eloxovaných profilů výšky 400 mm, lakovaná podlaha z ocelového plechu tloušťky 1,5 mm.

I když se to možná na první pohled nezdá, zařízení se ovládá jednoduše. Sklopné jsou tři strany, jejich zajištění po stranách se lehce uvolní stlačením pojistky. Dle libosti si můžete sklopené strany kombinovat, bočnicové sloupky jsou však nevýklopné. Pokud chcete sklápěčku zvednou vzad, na pravou či levou stranu, je nutné ji v protilehlých rozích odjistit. Jistící pojistné ocelové kolíky jsou umístěné pod nástavbou a jejich odjištění není nijak fyzicky náročné. Ovládání sklápěcí nástavby je umístěné za sedadlem řidiče. Jednoduchý žlutý spínač s dostatečně dlouhým kabelem, aby ovládající mohl proces sklápění kontrolovat . Na spínači jsou dvě tlačítka označená písmeny U (Up - nahoru) a D (Down - dolů). Není vyloučené, že sice budete tlačítko hezky mačkat, ale sklápěčka se ani nehne. Nezoufejte, s největší pravděpodobností se nejedná o závadu, nýbrž jste, stejně jako já, zapomněli na brzdu celého systému. Ta je umístěna pod sklápěčkou na levé straně za kabinou. Červenou páčku stačí otočit do vertikální polohy. Zvedací píst pohání hydraulické čerpadlo s elektromotorem poháněným od akumulátoru.

Užitečné zatížení vozu s touto nástavbou je 800 kg. Možná by se to někomu zdálo málo, ale je třeba si uvědomit, s jakým vozem je sklápěčka spojena. Jedná se o off-road, který si poradí s extrémním terénem. Tato úprava je tedy určena například do horských oblastí, kudy se klasický nákladní vůz nedostane. Nelze tedy čekat, že v takovém terénu se budete pohybovat s několika tunami za kabinou. Jde tu o pohotové řešení s přepravou malého množství nákladu. Ať se jedná o náklad sypký nebo i volně ložený či paletovaný. Svými rozměry a nosností je nástavba vhodná pro stavební firmy, technické služby, správy silnic apod. Vybavení nástavby lze podle požadavků doplnit o upínací prvky, plachty a plachtové konstrukce, lakování v požadovaných odstínech, atd. V rozumném poměru je zde cena, životnost a užitné vlastnosti. Cena této nástavby na podvozek Nissan NP300 King Cab, včetně montáže a všech nutných úprav na podvozku je 105 000 Kč bez DPH (19%).

Jak už jsem uvedl, sklápečka je usazena na pracovním off-roadu. Vyrábí se s žebřinovým rámem ve třech provedeních kabin - Single Cab, King Cab a Double Cab. Terénní schopnosti a vynikající manévrovatelnost (konkrétně jmenujme např. světlou výšku 230 mm a brodivost 450 mm nebo stoupavost 30° a boční náklon 48°) činí z NP300 jedno z nejlepšího vozidel ve své třídě.
Vozidlo je vybaveno čtyřválcovým vznětovým motorem se vstřikováním Commmon rail o zdvihovém objemu 2,5 l. Motor dosahuje výkonu 95 kW (129 k) a točivého momentu 294 Nm, standardně je kombinován s manuální 5stupňovou převodovkou. Tu doplňuje redukční převodovka pro pohon všech čtyř kol s uzávěrkou diferenciálu.
TECHNICKÁ DATA
Výška kabiny: 1700 mm
Šířka kabiny: 1825 mm
Rozvor: 2950 mm
Zdvihový objem: 2488 cm³
Max. výkon: 95 kW (129 k) při 3600/min
Max. toč. moment: 294 Nm při 2000/min
Max. rychlost: 160 km/h
SKLÁPĚČKA
Rozměry ložné plochy: 2030 x 1730 mm
Výška podlahy: 900 mm
Užitečné zatížení uvedeného vozidla s nástavbou: 800 kg
Martin Březina (10. 4. 2009)
vrátit se zpět