Nissan Murano 3,5L
První generace modelu Nissan Murano byla na první pohled hodně vzdálená evropským zvyklostem a jasně s sebou nesla vůni amerických břehů. Velký extravagantní crossover mohl z fleku hrát jednu z hlavních rolí v některé z bláznivých akčních honiček produkce USA. Jenže Nissan se rozhodl, že osloví i další světové „festivaly" a do boje o zákazníky vyrazil s druhou generací. Exteriér se sice evropského střihu nedočkal, ale jinak doznal nový Nissan Murano řady změn, zejména se zlepšily jízdní vlastnosti.
Jsou dvě možnosti. Buď vám padne do oka, nebo ne. Je zkrátka jiný. Kdo chce být vidět, má možnost. Americká exotika z Japonska mu k tomu nabízí obrovskou porci luxusu a výkonu. Nutno dodat, že druhá generace se snaží přiblížit evropskému zájemci a nechce chybět mezi oblíbenými crossovery, o které je čím dál větší zájem.
Je to jako jít pro meloun. Jednou je trochu větší, pak o něco menší, kulatější, šišatější, zelený, pruhovaný, ale pořád je to meloun (tedy až na to, co pěstovali páni Sovák s Horníčkem v seriálu Dva písaři). Jenže najednou vám někdo zažitý tvar změní. Vzpomněl jsem si na domorodce z Bornea, který mi ukazoval, jak se dostat do kokosového ořechu. Zkušeně začal osekávat a mžikem se dostal k dobrému jádru. V případě murana stačilo zlehka seknout z každé strany a pozměnit tvar. A hlavně se starat o „chutný" vnitřek.

Přestože se má vůz přiblížit Evropě a světu, exteriér je stále více americký. Přiznám se, že mi to moc nevadilo. Vlastně vůbec, změna přijde k chuti. Dodat terénní agresivitě má originální chromová maska chladiče, mohutný nárazník, v němž jsou integrovány nové bi-xenonové světlomety, které přecházejí do blatníků. K tomu ladí i vkusná mlhová světla. Z boku jsou linie oken stále vzestupné se zajímavým třetím oknem ve tvaru trojúhelníku. A hlavně je zadní část seseknuta ve stylu kupé. Zdobí ji výrazný nárazník s dvojicí koncovek výfuku. Nové zadní svítilny jsou tentokrát v horizontálním tvaru rozšiřující se do blatníků. V předchozí generaci byly vertikální.

Značka Nissan se netají tím, že exteriérem chtěla navázat na předchozí generaci, ale „překvápko" na zákazníky čeká v interiéru. Pokud byl předchozí model stylizován ve sportovním duchu, pak jeho následník se nese s puncem luxusu. Kam se podíváte, či dovolíte své ruce akci „průzkumník", připadáte si jako v pojízdném pětihvězdičkovém hotelu. Do ruky skvěle padnoucí čtyřramenný multifunkční volant skýtá množství tlačítek od ovládání audio systému, telefonu, tempomatu až po různá nastavení jízdních vlastností. Navíc má na levé straně „krku" jednoduchý joystick, kterým si ho elektricky nastavíte ve dvou polohách. Vámi zvolený stav volantu si vůz samozřejmě pamatuje a po nastartování vám ho doslova vloží do rukou. Za ním jsou tři velké kruhové přístroje s parádně viditelným oranžovým lemováním. Ovšem elektroniky je ve voze mnohem víc. Zrcátka, okna a sedačky s pamětí snad ani nebudu zmiňovat. Mluvil jsem o luxusu, ne?. Takže nebudu psát ani o koženém čalounění, efektivním provedení sezení s bočním vedení a vyhříváním, hliníkových a chromových prvcích či řadě odkládacích prostor. Vypíchnu velkou satelitní navigaci, jejíž ovládání je na středové konzoly u řadící páky. S velkým množstvím funkcí. A pohodlně po ruce. Nad středním zpětným zrcátkem si otevíráte velké panoramatické střešní okno. Pouhým stisknutím tlačítka, jak jinak. K dispozici máte inteligentní klíč, takže když přijdete k vozu, už vás zná a stačí jen otevřít. Tedy ještě nastartovat tlačítkem Start/Stop. Když odcházíte, jen stlačíte tlačítko na chromové klice a vše se uzamkne A když ne, tak se vůz uzamkne, když se vzdálíte s klíčem. Zadní sedadla můžete sklopit nejen mechanicky, ale také tlačítkem na přístrojové desce. Elektricky. Stejně jako páté zadní dveře. Buď tlačítkem na klíčích, na přístrojové desce či přímo na spodní hraně dveří. Aby toho nebylo málo, pomocníkem je nejen zadní kamera při parkování, ale také kamera ve zpětném zrcátku u spolujezdce. To aby bylo dobře vidět „nedrcení" litých kol na pravé straně.

Asi bych elektronikou popsal mnoho dalších řádek, ale je třeba říci něco i o jízdních vlastnostech. Vznětový motor u tohoto modelu nehledejte a ani ho nečekejte (zatím). Pod kapotou bije šestiválcový benzinový 3,5 litrový agregát o síle 188 kW (256 k). Poháněna jsou všechna kola systémem ALL MODE 4x4-i. Za běžných podmínek jde většina točivého momentu na přední kola, při ztrátě adheze pošle systém až 50% na zadní nápravu. Vše je spojeno s převodovkou CVT s plynule měnitelným převodovým poměrem, neboli variátorem. Pokud nijak nezávodíte, užíváte si tiché a klidné jízdy. Pohodový rozjezd, proplouváte silniční sítí jak ryba v říši bez sítí. Malou nevýhodou této převodovky je, že když jí pořádně „šlápnete na krk", tak nestíhá vaše představy. Prostě prodleva tam je a zkušený řidič by si řadil určitě rychleji a efektivněji. Ale jinak se jízdní vlastnosti díky předělanému podvozku hodně vylepšily. Více příčných prvků, větší torzní tuhost. To se odráží na klasických silnicích, kde se vůz chová už jako zkušený maturant. I při vysokých rychlostech si drží svůj komfort. V zatáčkách se sice trochu naklání, což je vzhledem k váze ke dvěma tunám asi normální (navíc jsem s ním jezdil dost sportovně), ale velice dobře si drží stopu.
Abych vše uvedl na pravou míru. Pohodlí, klidu a tiché jízdy si užíváte do značných rychlostí, což se o řadě vozů SUV říci nedá. Samozřejmě jsem přesáhl uváděnou kombinovanou spotřebu. Ta dle výrobce činí 10,9 l a věřím, že s klidnou nohou to jde. A cena? Na nabízený luxus v této kategorii? Znám dražší modely.
Technická data
Délka: 4 838 mm
Šířka: 1 880 mm
Výška: 1 730 mm
Rozvor: 2 825 mm
Motor: zážehový vidlicový šestiválec
Zdvihový objem: 3 498 cm³
Max. výkon: 188 kW (256 k) při 6000/min
Max. toč. moment: 334 Nm při 4400/min.
Max. rychlost: 210 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,0 s
Spotřeba (město/mimo/kombi): 14,9/8,6/10,9 l/100 km
Objem palivové nádrže: 82 l
Objem zavazadlového prostoru: 408/832 l
Pohotovostní hm./nosnost: 1 913/467 kg
Základní cena: 1 115 000 Kč
Text a foto: Martin Březina
vrátit se zpět