Návrat na hlavní stránku

Hledej v katalogu firem:

NADACE
 

Iveco Massif - Ideální auto do terénu

Nedávno jsme měli možnost nakrátko vyzkoušet lehké terénní vozidlo Massif, kterým společnost Iveco doplnila svoji řadu užitkových a nákladních vozů s pohonem na všechna čtyři kola. Kromě Eurocarga 4x4 a těžkého nákladního auta Trakker se na trh loni vrátilo také Iveco Daily 4x4.

Iveco Massif - Ideální auto do terénu

Je třeba zdůraznit, že Massif není žádná hračka do města. Je určen hlavně k práci, při jeho konstrukci se dbalo na to, aby dobře posloužil hlavně na nezpevněných cestách a v komplikovaném terénu (např. průjezdy vodou). To ho předurčuje jako pomocníka pro armádu, policii, civilní obranu, zdravotníky v odlehlých oblastech, nebo třeba pro geodety, pracovníky telekomunikačních firem a energetických závodů.
Nový 3-tunový automobil („náš" byl v provedení třídveřové kombi 2+2) kráčí po stopách slavného předchůdce offroadů z dílny automobilky Fiat. Vždyť Fiat Campagnola, tradiční italský nákladní jeep jednoduché konstrukce (předobrazem byl skutečně Jeep Willys) z roku 1951, se stal symbolem budování poválečné Itálie v době, kdy v zemi ještě chyběla silniční infrastruktura, hlavně na italském venkově a v horských oblastech. Původní Campagnola byla několikrát přepracována (1974, 1979) a vyráběla se až do roku 1987. Dnes se s ní můžete v italských Alpách potkat znovu v odvozené podobě, právě od nového Massifu.
Iveco Massif - Ideální auto do terénu

Nesmíme však zapomenout ani na to, že Massif je výsledkem spojení italského koncernu se španělským výrobcem vozů, společností Santana Motor. Do původního modelu PS-10/Anibal byla však ve velké míře implementována technologie a řešení lehkých užitkových vozů Iveco Daily. Pokud vám tedy automobil stále trochu připomíná Santanu nebo Land Rover Defender, její předobraz, jste na správné stopě. Nemá ale hliníkové díly karoserie a pohon předních kol není trvalý, ale ručně připojitelný.
Na novém vzhledu se podílelo studio Italdesign a jeho šéf, automobilový návrhář Giorgetto Giugiaro. Vůz je postaven na odděleném podvozku, který zajišťuje trvanlivost karoserie při jízdě v terénu a zvyšuje životnost vozu. Vpředu i vzadu jsou namontovány tuhé poháněné nápravy, které mají společný stálý převod 3. 909:1. Jak přední tak zadní náprava jsou poháněné hypoidním soukolím rozvodovky. Na přední a zadní nápravě jsou používány parabolické listové pružiny, které fungují zároveň jako zavěšení podvozku a umístění pro hnací nápravu; Přední hnací náprava disponuje dvojčinnými kapalinovými tlumiči a zadní - plynovými tlumiči; vpředu a vzadu jsou namontované stabilizátory. Maximální zatížení přední nápravy je 1 072 kg, zadní nápravy pak 2 150 kg; celková hmotnost vozidla je 3 050 kg.
Vnějšek Massifu se vyznačuje Giugiarovým designem ve vysoce funkčním pojetí odrážejícím jeho určení pro těžkou práci mimo silnice. Části karoserie okolo okrajů blatníků (podběh kola), spodní panely dveří a zadní světla naznačují, že vozidlo bude používáno pro jízdu v náročném terénu, kde se předpokládá, že bude mnohokrát vystaveno riziku poškrábání. Pro zákazníky, kteří chtějí, aby funkční vlastnosti vozu byly méně nápadné, jsou plastové části a střecha dostupné ve stejné barvě jako zbytek karoserie. Celkový vzhled mohou dotvářet i tmavá zadní okna a aluminiová kola.
Možná jsou také různá vylepšení interiéru, např. kožená sedadla a volant. Prostor pro posádku je navržen tak, aby poskytoval maximum pohodlí. Ergonomie kabiny oslabuje stres a napětí při jízdě v off-roadu, která není vždy zábavná, jak by se na první pohled zdálo. Vůz poskytuje pohodlí celkem srovnatelné se silničními vozy. Je ovšem pravda, že na silnici „poskakuje" trochu více a při sešlapávání pedálů se také pochopitelně „nadřete" více, než u normálních automobilů, což je daň za terénní vůz. Rejd je ale celkem slušný, z vozu je dobře vidět a auto může údajně dosáhnout rychlosti až 160 km v hodině. Doporučoval bych však maximální rychlost kolem 130 km/hod, spíše ještě o trochu méně.
Na přání mohou být vozidla vybavena rádiem, navigací či CD přehrávačem. Existují různé verze sedadel, která vyhovují snad každé stavbě těla; Massify v provedení pick-up a podvozek s kabinou řidiče mají jen jednu variantu se standardním sedadlem řidiče a samostatným sedadlem pro spolujezdce, třídveřové kombi má 4 místa (2+2) s možností dvou jednoduchých řad sedadel, pětidveřové kombi - 5 míst (2+3) se standardní možností dvou řad sedadel a také existuje sedmimístná varianta (2+3+2).
Iveco Massif - Ideální auto do terénu

Řidič může díky sestupné převodovce přepnout pohon ze všech čtyř kol pouze na zadní pohon, šetřit na silnici palivo a zvýšit cestovní komfort. Důležitým rysem vozu je možnost zabrzdit na svazích o extrémním sklonu prostřednictvím parkovací brzdy činné na zadní nápravě. Díky převodové skříni dochází při brzdění k vyššímu momentu odporu a lepší brzdné schopnosti.
Pod kapotou Massifu se nachází zatím poslední generace třílitrového motoru HPI (High Pressure Injection, vysokotlaké vstřikování Common Rail), který se používá také v řadě Daily, se systémem recirkulace výfukových plynů EGR (splňuje emisní limity Euro 4) s výkonem 107 kW (145 koní) a maximálním točivým momentem 350 Nm při otáčkách 1400 až 2800/min. Účinný a spolehlivý vznětový čtyřválcový motor se 4 ventily na válec poskytuje maximální výkon v nejtěžších podmínkách. Vůz je v nabídce i s třílitrovým motorem HTP o výkonu 130 kW (176 k) s proměnlivou geometrií lopatek turbodmychadla. Disponuje plochou křivkou točivého momentu 400 Nm v širokém pásmu otáček a řadí se tak k nejsilnějším motorům ve své třídě.
Standardem je šestistupňová manuální převodovka s redukcí, u ní oceňujeme přesné řazení, byť v poněkud delších drahách. Pohon předních kol lze připojit druhou, krátkou řadicí pákou, je ale třeba pootočit uzávěry volnoběžek v hlavách obou předních kol. V případě pohonu obou náprav je točivý moment rozdělován mezi nápravy v pevném poměru 50:50, mezinápravový diferenciál tu nenajdete. Standardem je uzávěra zadního diferenciálu, námi testovaný vůz byl vybaven i příplatkovou přední uzávěrou.
Iveco Massif - Ideální auto do terénu

Massif se honosí 100%-ní stoupavostí a nájezdovým úhlem 50 stupňů. Přechodový úhel je 30 stupňů a zadní nájezdový sklon je 24 stupňů. Se standardní nápravou se může brodit v půl metrové hloubce. Spodní osa ráfku pneumatik je od země vzdálena 20 cm. Světlá výška je 235 mm.
Standardní verze Massifu jsou vybavené pneumatikami 235/85R16 pro všechny druhy terénu. Na požádání jsou možné i offroadové pneumatiky montované na ocelových ráfcích, anebo aluminiové ráfky. Námi testovaný vůz měl navíc příplatkový naviják Warn a off-roadové pneumatiky BF Goodrich NMud-Terrain T/A.
Hydraulický okruh s podtlakovým posilovačem brzdí odvětrávané brzdové kotouče na přední nápravě a jednoduché kotouče na zadní nápravě. Mechanické rozdělení brzdné síly je použito ve všech vozidlech řady Massif při jízdě v režimu 4x4, zatímco pro jízdu s pohonem zadních kol je volitelně dostupný protiskluzový systém ABS, který je možné deaktivovat za jistých podmínek mimo silnice.
Cena testovaného vozu se pohybuje s příplatky kolem 814 000,- Kč.
Text: Roman Řepa (15. 9. 2009)
Foto: Josef Dujíček

 

vrátit se zpět




Info

Svět aut

HCS

chytrydopravce

Anketa

Měla podle vás kampaň Ministerstva vnitra „Nemyslíš? Zaplatíš!“ pozitivní dopad?

  • ne (23 hlasů)
  • ano (91 hlasů)

Ke stažení

Top partneři

Mercedes-Benz Česká republika s.r.o.
maloobchodní prodej vozidel společnosto Mercedes-Benz

TOPlist

Truck Servis

Prodej krátkodobě použité nákladní techniky.

více informací
 

Databanka nákladů

Logistický systém společnosti TIMOCOM, kde nacházejí dopravní firmy přepravní zakázky z celé Evropy od prověřených zasilatelů z řad výrobních a obchodních společností

více informací
 

Prodej Pneu online

Velký výběr pneumatik z renomovaného internetového obchodu.

více informací
 

Truck seznamka

Najděte si svého ideálního partnera

více informací
 

Volná pracovní místa

Nabídka práce v oblasti dopravy a logistiky.

více informací
 


www.truckmagazin.cz www.truckservis.com/ www.nasedniajed.cz