Turbo zkrátka šlechtí
Nový Fiat Grande Punto si už našel mnoho nových majitelů, ovšem italští tvůrci nechtěli zaspat na vavřínech a rychle „rodinku" rozmnožili. A přírůstek je hodný pozornosti. Nabídka motorů pro Fiat Grande Punto se totiž rozšířila o skvělý motor 1,4 16v T-Jet o výkonu 88 kW (120 k), což je představitel nové rodiny benzínových přeplňovaných turbomotorů vyznačujících se vysokým výkonem, rychlou reakcí na sešlápnutí plynového pedálu, přijatelnou spotřebou, jednoduchou konstrukcí, robustností a spolehlivostí.
První model Fiatu Punto sjel z výrobní linky v roce 1994 a ihned získal ocenění Auto roku. Dodnes patří mezi oblíbené vozy, samozřejmě že prochází omlazovací kůrou. V zářivě oranžové barvě vypadal třídvéřový „puntík" hodně mladistvě. Výrazně, dynamicky. Zkrátka, aby bylo jasné, že je třeba čekat něco víc od poměrně malého vozu. Design je slušivý. Aby také ne, když otcem tohoto modelu je renomovaný italský designér Giorgetto Giugiaro. Když se na Grande Punto zepředu pečlivě zadíváte, možná pochopíte, odkud vane vítr. Tvůrci totiž nemuseli pro „dynamiku" chodit daleko. Pouze nakoukli k Maserati a inspirace byla na světě. Samozřejmě, že celkově je Grande Punto baculaté, ale prvky z Maserati jsou jasně čitelné. Přední sklo je výrazně zkosené a plynule navazuje na kapotu motoru. Světlomety jsou protažené do boku, mlhovky dole po stranách předního spojleru jako u opravdového sportovního vozu. Z boku dodávají dravosti hlavně vzestupné linie, zatímco střecha se postupně svažuje dozadu. Záď elegantně přechází v mohutný nárazník. Skupinová světla s hladkými liniemi a aerodynamickým designem jsou začleněna do zadních sloupků. Sportovní šmrnc je podtržen zadním křidélkem, koncovkou výfuku, sedmnáctipalcovými koly, ze „sporťáků" je doslova okopírované uchycení zpětných zrcátek.
Je jasné, že Fiat chce tímto modelem oslovit zejména mladou generaci a proto se snažil výbavu Sport dotáhnout do detailu. Sportovní duch vozu na vás dýchne i v interiéru. Ten je rovněž v kombinaci oranžové barvy - potahy sedaček, výplně dveří, lemy koberečků a oranžovou nití je obšit i volant a ruční brzda. Potahy zdobí navíc jakési knoflíčky. Nové Grande Punto je prostornější než jeho předchůdce, cestující na zadních sedadlech si na nedostatek prostoru asi stěžovat nebudou. I místa pro hlavu je dostatek. Ovšem prostor pro cestující jde na úkor velikosti zavazadlového prostoru. Základní objem činí 275 l, a to není zrovna moc. Předchozí model měl o 22 l víc. Už jsem zmínil mohutný zadní nárazník, díky němu je ale nákladová plocha zavazadlového prostoru hodně vysoko. Naštěstí je tvar zavazadelníku velmi pravidelný, takže ho využijete do posledního místa. Sklopením zadních sedaček pak vznikne prostor 1030 l. U zadních dveří bohužel chybí jakýkoliv úchyt z venku i zevnitř, takže počítejte s tím, že za nepříznivého počasí si asi umažete ruce.
Předchůdce nového punta byl kritizován za odbytý vnitřek, ale to už dnes neplatí. V interiéru najdete kvalitní plasty, středový panel a jeho ovladače jsou řešeny jednoduše, vše je dobře v dosahu. Tříramenný nastavitelný volant padne díky tvarování v horní části dobře do ruky, stejně tak řadící páka. Už tradičně „pláču" nad chybějícím šestým rychlostním stupněm a ten by se u sportovní verze punta skutečně hodil. Jinak je manuální řazení přesné s krátkými dráhami. Za volantem jsou dobře čitelné čtyři kruhové přístroje a displej palubního počítače.
Ovšem hlavním trumfem tohoto modelu je pohonná jednotka 1,4 l T-Jet 16V. Maximální výkon a maximální točivý moment sice nelze označit za šokující, ale s puntem dělají velice příjemné věci. Přeplňovaný turbojet o výkonu 88 kW (120 k) je silným srdcem vozu. Punto dobře „táhne" už od 1700 otáček a dynamicky se chová i nad 6000 otáček. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,9 s je velmi slušnou hodnotou. Nad 3000 otáček vám vůz dopřeje skutečně sportovní jízdu, ale v případě dynamické jízdy musíte také počítat s tím, že spotřeba paliva se výrazně zvýší. Průměrná spotřeba během týdenního testu činila 8,1 l, ovšem požitek ze sportovního chování auta za to stál. Nové Grande Punto se může pochlubit velice dobrým podvozkem, což oceníte zejména v zatáčkách. Na druhou stranu nepočítejte s tím, že sportovně laděný podvozek a sedmnáctipalcová kola budou dobře přijímat nerovnosti na cestách. Brzdy mají velmi dobrý nástup. Posilovač řízení je možná až příliš účinný a režim City pro město jsem vůbec nemusel používat.
Grande Punto Sport má i širokou standardní výbavu, mezi níž patří například zadní a boční spojlery, sedmnáctipalcová litá kola, šest airbagů, brzdový asistent HBA, systém jízdní stability ESP s ASR, Hill-holder zabraňující pohybu vozu vzad při rozjezdu do stoupání, sada hands-free Bluetooth, hliníková koncovka výfuku či parkovací systém. Grande Punto dostalo 5 hvězdiček Euro NCAP za ochranu cestujících, 3 hvězdičky Euro NCAP za ochranu chodců a 3 hvězdičky Euro NCAP za ochranu dětí, což ho z hlediska bezpečnosti řadí mezi nejlepší vozy ve svém segmentu. Fiat Grande Punto si můžete pořídit s motorem 1,2 l za 252 900,- Kč, testovanou verzi 1,4 l o výkonu 88 kW (120 k) už za 379 900,- Kč. V tomto směru těžko hledá konkurenci. Cena námi testovaného vozu s příplatkovou výbavou činila 421 400,- Kč.
Technická data
Délka: 4030 mm
Šířka: 1687 mm
Výška: 1490 mm
Rozvor: 2510 mm
Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec
Zdvihový objem: 1368 cm3
Maximální výkon: 88 kW (120 k) při 5000/min
Maximální toč. moment: 206 Nm při 2000/min
Maximální rychlost: 189 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h: 8,9 s
Spotřeba
Město: 8,7 l/100 km
Mimo město: 5,4 l/100 km
Kombinovaná: 6,6 l/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 275/1030 l
Objem palivové nádrže: 45 l
Pohotovostní hmotnost/nosnost: 1100/485 l
Základní cena testovaného modelu: 421 400,- Kč
Měla podle vás kampaň Ministerstva vnitra „Nemyslíš? Zaplatíš!“ pozitivní dopad?
Mercedes-Benz Česká republika s.r.o.
maloobchodní prodej vozidel společnosto Mercedes-Benz