Fiat Fiorino 1,4 8V - Transportonline.cz - Katalog dopravců

Návrat na hlavní stránku

Hledej v katalogu firem:

NADACE
 

Fiat Fiorino 1,4 8V

Připadal jsem si jako Gulliver. Tohle že má být náklaďák? Pousmál jsem se, ale dobře jsem věděl, že nový Fiat Fiorino skutečně patří do rodiny užitkových vozů. Pohádkově řečeno, skoro až do říše liliputánů. Jenže tohle autíčko má svou hlavu i patu. Zrodilo se pro město a jeho každodenní nástrahy. Je to jeden z mála užitkových vozů, který se s nákladem dostane i do těch nejužších a nejklikatějších uliček historických center měst a velkoměst. Fiat Fiorino je sice malý, ale šikovný...

Novinka od italské automobilky Fiat si premiéru před českým publikem odbyla na brněnském veletrhu Autotec 2008. Nese název Fiorino, což v překladu znamená zlatý. Je to opravdu takové „zlatíčko"?

 

Dopravní portál -> testy aut -> Fiat Fiorino

 

Fiorino nabízí verze pro přepravu osob i užitkové provedení. Rozměry se neliší. Délka je 3864 mm, šířka 1716, výška 1721 mm, rozvor pak má hodnotu 2513 mm. Pod kapotou se může skrývat jeden ze dvou nabízených motorů. Vznětový čtyřválec 1,3 l má výkon 55 kW a točivý moment 190 Nm. Fiorino s ním dosahuje maximální rychlosti 157 km/h a průměrné spotřeby 4,5 litru nafty na 100 km. Zážehový čtyřválec 1,4 l poskytuje výkon 54 kW a točivý moment má hodnotu 118 Nm. I s tímto motorem je největší rychlost 157 km/h, ale průměrná spotřeba vzroste na 6,9 litru na 100 ujetých kilometrů.
Model je nabízen ve třech verzích, které se už tradičně u Fiatu označují jako užitkový van, combi a panorama. Verze van je klasický malý dvoumístný užitkový automobil s objemem skříně 2,5 m3. Jeho výhodou je zejména velmi snadná ovladatelnost a manipulovatelnost, která se velmi dobře osvědčí zejména ve městech. Neméně zajímavá je verze Combi, která tradičně slouží ke kombinované přepravě čtyř osob a nákladu. Vůz je v kategorii N1 s možností odpočtu DPH. Novou kategorií v tomto segmentu je vrcholná verze Panorama, která slouží k přepravě pěti osob a která má oslovit zejména rodiny se zájmem o prostornou a pohodlnou přepravu při zachování plně srovnatelného komfortu osobního vozu. Samozřejmostí je možnost objednání takových doplňků, jako je rádio s CD, bezdrátové provozování mobilního telefonu za jízdy na principu Bluetooth (systém Blue&Me vyvinutý ve společné kooperaci firem Fiat a Microsoft) nebo automatická převodovka. Verze combi a panorama jsou určitě zajímavými produkty do segmentu minivanů, kterému dnes v České republice dominují Škoda Roomster a Ford Fusion. Od svých užitkových příbuzných se osobní Fiorino odlišuje díky nárazníkům v barvě karoserie a malému okénku v zadním sloupku. Novinkou jsou jednodílné vzhůru výklopné zadní dveře, nahrazující asymetricky dělené, které budou u této verze dodávány na přání. Zavazadlový prostor má v pětimístném uspořádání objem 330 litrů. Osobní Fiorino může být dále vybaveno čelními i bočními airbagy, dálkovým centrálním zamykáním, klimatizací nebo šestnáctipalcovými litými koly. My se však pojďme blíže podívat na verzi van, kterou jsme měli na týden k redakčnímu testování. 
 

 

 

 

Dopravní portál -> testy aut -> Fiat Fiorino

 

 

Nutno předeslat, že označení Fiat Fiorino není na automobilovém trhu nic nového. Kompaktním malým dodávkám vládlo už v osmdesátých letech. Tehdy byly jeho konkurenty Citroen C15 či Ford Fiesta van. Už v úvodu jsem uvedl, že Fiat Fiorino je jeden z mála vozů, který si poradí s těmi nejzapeklitějšími dopravními situacemi. V současné době má totiž ještě dva francouzské bratříčky - Peugeot Bipper a Citroen Nemo. Svým způsobem se skutečně jedná o sourozence, protože všechny zmíněné modely se vyrábějí v závodu Tofas v Turecku. Taktovku však drží fiorino. Zcela logicky. Zmíněný výrobní závod totiž patří italskému koncernu Fiat. Nejsou si podobní jako vejce vejci, vnější design se liší, rozdíly jsou v přední masce, světlometech či předních náraznících. Co se ale týká interiéru, těžko se hledají výrazné rozdíly. V tomto směru vychází Peugeot a Citroen právě z Fiatu Fiorino.

 

Dopravní portál -> testy aut -> Fiat Fiorino

 

Italský „prcek" dokonale zapadl do velké rodiny užitkových vozů značky Fiat. Končí řadu od největšího modelu Ducato, přes Scudo a Dobló. Fiorino je postaveno na podvozku punta a tvůrci se zaměřili zejména na dopravní dostupnost, úsporu a výdrž. Tomu také odpovídají pohonné jednotky, přestože má Fiat k dispozici výkonnější motory. Rozměry fiorina jsou předurčené k městskému provozu a lehké manévrovatelnosti. Poloměr otáčení 9,5 m je skvělou hodnotou, vlastně úžasný „rejd". Dostat se ze sevření budov je hračkou. S mohutným předním plastovým nárazníkem a „budkou" působí fiorino značně robustně a není pochyb o příslušnosti k rodině dodávek. Pro příď jsou příznačné dynamické linie zvýrazněné moderními originálními světlomety. Přední mlhová světla zabudovaná do nárazníků zajišťují velmi dobrou viditelnost za každého počasí.
Vzadu jsou dvoukřídlá dveře dělená v poměru 2:3, která lze otevírat do 180 stupňů, což je jakýmsi základem pro bezproblémové ukládání nákladu. K tomu napomáhá i poměrně nízko položená nákladová hrana ve výšce 527 mm. Pokud si připlatíte 5900 korun, dostanete fiorino i s bočními posuvnými dveřmi. Námi testovaný model je měl na obou stranách a vřele bych tuto příplatkovou výbavu podnikatelům doporučoval. V omezeném nakládacím prostoru měst se variabilita nakládat ze tří stran skutečně šikne. Posuvné boční dveře jsou zalícované do boku karosérie a jsou vybaveny vnější svislou klikou, která se snadno ovládá jak pravou tak i levou rukou.

 

Dopravní portál -> testy aut -> Fiat Fiorino

 

Jak jsem si mohl vyzkoušet, nákladový prostor je velice snadno přístupný, jeho šířka mezi podběhy je 1046 mm, délka je 1523 mm a kapacita 2,5 m³. Naložení europalety je snadnou záležitostí. Délku nákladového prostoru je možné zvětšit až na 2,5 metru po sklopení sedadla spolujezdce do vodorovné polohy a jednoduchou úpravou mřížové přepážky. Kapacita se tím zvýší až na 2,8 m³. Dělicí přepážku lze otočit směrem k řidiči, čímž se od jeho pracoviště oddělí nákladový prostor a zaručí jeho bezpečnost. Hliníková podlaha je svým způsobem sice kluzká, ale zabránit pohybu nákladu by měly podélné drážky, přepravovaný náklad lze uchytit také pomocí šesti ok v podlaze. Fiat také nabízí mnoho doplňků, kterými se zvýší funkčnost a komfort vozu. Například sadu tří ocelových tyčí o nosnosti 90 kg. Jednodílný ocelový střešní
nosič pro přepravu objemných nákladů o nosnosti 80 kg. Ten je možné dovybavit ručním nakladačem pro snadné nakládání dlouhých předmětů. Dále sadu dvou síti do zadních dveří
pro upevnění malých předmětů či tažné zařízení ve třech provedeních: dvě se montují napevno, jedno je odnímatelné.
Jsme v 21. století, a tomu také malá dodávka Fiat Fiorino odpovídá. Interiér pro řidiče a spolujezdce je kultivovaný, jednoduchý a dobře ergonomicky řešený. Vnitřek modelu italskou práci nezapře. Všechny ovládače jsou na dosah ruky, v kabině je vše zacíleno na funkčnost, bezpečnost a příjemný pocit při cestování, o který se stará na dodávku velice slušná výbava - od klimatizace po hands free Bluetooth. Sedala jsou přiměřeně tuhá  a sedí se v nich pohodlně. Můžete si je, stejně jako volant, nastavit do vám nejlépe odpovídající polohy. Posádka má k dispozici také psací desku, díky níž lze snadno vyřizovat nevyhnutelné „papírování". Do četných odkládacích prostor a do objemné skříňky v palubní desce můžete uložit doklady, osobní věci nebo i notebook.
Pokud usednete za volant Fiatu Fiorino s osmiventilovým zážehovým motorem 1,4 l, uvědomte si, k čemu je auto určeno. Nečekejte žádné zázraky a sportovní výkony. Tento benzinový agregát mezi silniční atlety zrovna nepatří, ale své potřebné si odpracuje. Je ale docela žíznivý, během testu jsem se v Praze pod 7 litrů na 100 kilometrů nedostal. V tomto směru bych asi doporučoval spíše vznětový motor 1,3 l Multijet, který je silnější, úspornější a v neposlední řadě s levnější sazbou tzv. povinného ručení.

 

Dopravní portál -> testy aut -> Fiat Fiorino

 

Naladění podvozku je poměrně tvrdé a zejména s prázdným vozem o sobě silniční nerovnosti dají dost vědět. Pokud se ale auto naloží, výrazně se v tomto směru zklidní. Na dodávku je fiorino až překvapivě agilní, v zatáčkách si velice dobře drží stopu. Samozřejmě, že se díky své karoserii naklání více než osobní vůz, ale i když šlápnete důrazně na plyn, nepocítíte nějakou výraznou nejistotu. A když už to trochu přeženete, neotáčivost se dobře koriguje. Výrobce nezapomněl na zatížení vozu a „obdařil" ho velice kvalitními brzdami. V běžném městském provozu tak Fiat Fiorino představuje komfortní malou dodávku, kterou bezesporu přivítá nejeden podnikatel. Základní cena námi testovaného modelu je také velice přijatelná. Malý náklaďák za 260 000 korun? To opravdu jde. A zda se jedná skutečně o „zlatíčko"? Myslím si, že pro podnikání v městských podmínkách je toto označení docela vhodné.   

Technická data

Délka: 3864 mm
Šířka: 1716 mm
Výška: 1721 mm
Rozvor náprav: 2513 mm
Nákladová plocha
Délka:
1523 - 2491 (se sklopeným sedadlem spolujezdce) mm
Šířka: 1473 mm
Výška: 1205 mm
Nákladová hrana: 527 mm
Základní objem: 2500 l
Maximální objem: 2800 l
Posuvné boční dveře
Šířka: min 570/max 644 mm
Výška: 1041 mm
Zadní dvoukřídlé dveře
Šířka:
min 1056/max 1140 mm
Výška: 1040/1060 mm
Motor: zážehový řadový čtyřválec 1,4 8v
Zdvihový objem: 1360 cm3
Max. výkon: 54 kW (73 k) při 5200/min
Max. toč. moment: 118 Nm při 2600/min
Max. rychlost: 157 km/h
Zavěšení vpředu: s nezávislými koly typu McPherson
Zavěšení vzadu: zkrutná zadní náprava
Spotřeba
Město:
8,8 l
Mimo město: 5,9 l
Kombinovaná: 6,9 l
Objem palivové nádrže: 45 l
Provozní hmotnost: 1145 kg
Max. tech. přípustná hmotnost: 1680 kg
Užitečná hmotnost: 610 kg
Max. hmotnost přívěsu brzděného/nebrzděného: 600/400 kg
Základní cena (bez DPH): 260 000,- Kč

vrátit se zpět




Info

Svět aut

bb

solobus

Anketa

Měla podle vás kampaň Ministerstva vnitra „Nemyslíš? Zaplatíš!“ pozitivní dopad?

  • ne (18 hlasů)
  • ano (86 hlasů)

Ke stažení

Top partneři

Mercedes-Benz Česká republika s.r.o.
maloobchodní prodej vozidel společnosto Mercedes-Benz

TOPlist

Truck Servis

Prodej krátkodobě použité nákladní techniky.

více informací
 

Databanka nákladů

Přepravní burza společnosti Timocom, která nabízí spolupráci se spolehlivými a bezúhonnými dopravními firmami.

více informací
 

Prodej Pneu online

Velký výběr pneumatik z renomovaného internetového obchodu.

více informací
 

Truck seznamka

Najděte si svého ideálního partnera

více informací
 

Volná pracovní místa

Nabídka práce v oblasti dopravy a logistiky.

více informací
 


www.truckmagazin.cz www.truckservis.com/ www.nasedniajed.cz