Návrat na hlavní stránku

Hledej v katalogu firem:

NADACE
 

Mýtné systémy v Česku i Rakousku mohou chránit životy řidičů

Detekce vozidel v protisměru funguje v ČR od ledna 2012

V Evropě dnes dominují mýtné systémy na bázi mikrovlnné infrastruktury. Rakousko zavedlo první celoplošný mikrovlnný systém na svých dálnicích už v roce 2004, o tři roky později se přidala Česká republika a v roce 2011 i sousední Polsko. Technologie vítězí prověřenou spolehlivostí a vysokou účinností výběru mýta, ale v neposlední řadě je populární kvůli své robustní silniční infrastruktuře. Umožňuje totiž státům využít ji jako telematickou platformu pro aplikace zvyšující bezpečnost silničního provozu, jízdní komfort řidičů či prostupnost zatížených komunikací. Například v Rakousku provozují na dálniční síti takzvaný ASFINAG Mobility Management - intelligent traffic management. Česká republika šla podobnou cestou, když do projektu inteligentní dálnice zahrnula mýtný systém a dovybavila jej čidly, senzorikou a kamerovými systémy. Na systém řízení dopravy navazují další aplikace - zrealizoval se systém detekce vozidel v protisměru, uvažuje se třeba o dynamickém vážení a odhalování přetížených kamionů.  
V Česku se na tuzemských dálnicích a rychlostních silnicích každoročně dostanou desítky řidičů úmyslně či neúmyslně do nesprávného směru a svou hazardní jízdou ohrožují ostatní účastníky silničního provozu. Detekce je jedním z prvků budoucí inteligentní dálnice, která řidiči nejen poradí, ale taky jej v co nejvyšší míře ochrání. Od počátku roku 2012 proto dokáže infrastruktura na dálnicích D1, D2 a D5 okamžitě rozpoznat automobil jedoucí ve špatném směru a varuje ostatní řidiče rovnou na informačních tabulích nebo pomocí sdělovacích prostředků a dalších moderních elektronických zařízení. 

 

 

PROČ PRÁVĚ MÝTO?
Základním úkolem elektronických mýtných systémů je sice spolehlivý výběr finančních prostředků od nákladní automobilů pro rychlejší rozvoj silnic a dálnic státu. A české mýto založené na mikrovlnné technologii je navíc díky rozsáhlé a robustní celorepublikové infrastruktuře významnou základnou pro desítky dalších telematických aplikací, jakou je dopravně-informační systém nebo právě systém detekce vozidel v protisměru. Systém pro řízení dopravy, který umožňuje pomocí čidel a senzorů online sbírat data o dopravních proudech a informovat řidiče o aktuální situaci pomocí infotabulí u dálnice, je v provozu již od roku 2009. Stát spolu s dodavatelem a provozovatelem tuzemského mýta firmou Kapsch hledají další cesty, jak využít naši mýtnou infrastrukturu k novým telematickým aplikacím. Jednou z nich je systém detekce vozidel jedoucích v protisměru, který byl ve zkušebním provozu spuštěn na třech vybraných dálnicích v lednu letošního roku.

 

JAK TO FUNGUJE?
Senzory na mýtnicích vedle své mýtné funkce pasivně sledují veškerý provoz a stále vyhodnocují, zda se všechna vozidla pohybují na dané dálnici správným směrem. Zjednodušeně si lze detekci představit tak, že vůz, který projede pod mýtnicí, postupně protne nejprve paprsek A a teprve poté paprsek B. Pokud je tomu naopak, jedoucí objekt je tedy zaznamenán nejdříve čidlem B a pak čidlem A, nastává poplach.

 

CO SE DĚJE POTOM?
Ve vteřině se objeví informace o nebezpečné situaci s určením konkrétního místa pohybu nebezpečného automobilu v Národním dopravním informačním centru, odkud je 24 hodin denně nepřetržitě sledován a řízen provoz na všech dálnicích a rychlostních silnicích v České republice. Operátor bleskově ověří reálnost poplachu, pomocí dohledových kamer může zjistit detaily pohybu vozidla a okamžitě odešle varování na informační table, které předchází místu, kde se vozidlo v protisměru pohybuje. Varování se pak k ohroženým řidičům dostane dalšími kanály, na něž jsou zvyklí - zejména prostřednictvím mimořádných hlášení rozhlasu, později také prostřednictvím modernějších navigací či RDS, nebo do mobilních telefonů. Ve stejné chvíli dorazí informace také policii a složkám integrovaného záchranného systému, aby mohli učinit opatření minimalizující další škody a zastavit automobil  v protisměru. Hlášení dostávají také silničáři ze správy a údržby dálnic ŘSD.

 

BUDE SE SYSTÉM DÁL ROZŠIŘOVAT?
Ředitelství silnici a dálnic spolu s ministerstvem dopravy nejprve vyhodnotí, jak se systém v praxi v delším časovém horizontu osvědčí a pak se bude zvažovat jeho případné rozšíření. Jakýkoliv systém, který má dopad na snižování nehodovosti a zejména jejich následků na lidských životech, má smysl. Zkušební provoz novinky skončil v dubnu. Při té příležitosti funkčnost ověřil velký praktický test, kdy se na dálnici D1 u Kroměříže proháněl při krátkém uzavření dálnice vůz v protisměru a mýtnice ho detekovaly před zraky kamer České televize na výbornou.

 

CO MÁ DĚLAT ŘIDIČ, KDYŽ SE DOZVÍ O AUTĚ V PROTISMĚRU?
V případě, že se pohybujete po dálnici a dostanete informaci, že se proti vám blíží vozidlo v nesprávném směru, zachovejte chladnou hlavu. Nejdůležitější je nepanikařit a zachovat se podle rad policistů tedy - zvýšit svou pozornost, snížit rychlost a maximálně sledovat situaci před sebou. Až vozidlo v protisměru zahlédnete, uhnete vozidlem do bezpečného pruhu. Nikdy totiž není jasné, ve kterém z pruhů zmatený řidič v protisměru pojede, proto nelze dát univerzální radu. 

 

CO KDYŽ SE SÁM DOSTANU DO PROTISMĚRU?
V případě, že se řidič motorového vozidla sám dostane do protisměru, je nezbytné, aby zastavil při nejbližším okraji vozovky, zapnul výstražné osvětlení vozidla, oblékl si výstražnou vestu, umístil výstražný trojúhelník a opustil těleso dálnice. Okamžitě a bezodkladně informoval přes linku 158 Policii České republiky, která učiní vhodná opatření k tomu, aby mohl bezpečně i s vozidlem dálnici opustit.
(red) 

 

Novinky ze světa mýtných systémů...


 

 Za pololetí se na mýtném v Česku vybralo o 8 % více
Výběr kamionového mýtného se v prvním pololetí meziročně zvýšil o téměř osm procent. Dopravci za elektronické mýtné zaplatili 4,38 miliardy korun. "Druhá polovina roku bývá tradičně trochu silnější než první, takže můžeme očekávat vybranou sumu kolem 8,9 miliardy korun," uvedl David Čermák, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic, které v České republice mýtný systém spravuje. V ČR je zpoplatněno 1300 kilometrů dálnic, rychlostních silnic a vybraných silnic 1. třídy. Provozní náklady celého systému spolknou přibližně pětinu z vybraného mýta. Celkem se na mýtném od jeho spuštění v roce 2007 vybralo 35,6 miliardy korun.

 

Výběr mýtného na Slovensku v pololetí neplní odhady
Výběr mýtného za použití slovenských silnic v prvním pololetí nepatrně vzrostl na 75,81 milionu eur (1,93 miliardy korun). Ve srovnání se stejným obdobím loňska výnos stoupl pouze o zhruba 155.000 eur. Informoval o tom dnes provozovatel systému, společnost SkyToll. Vzhledem k vývoji v prvním pololetí se patrně nenaplní dřívější odhady vlády, která pro letošek počítala s nárůstem výběru mýtného o necelou pětinu na 182,8 milionu eur. Na Slovensku je zpoplatněno asi 2400 kilometrů silniční sítě, z toho hlavní část tvoří silnice první kategorie. Značnou část výnosu elektronického mýtného, které se v zemi platí od roku 2010, v prvních letech pohltí splátky na vybudování systému.

 

Kapsch postaví v Texasu první komplexní mýtný systém v USA
Kapsch TrafficCom oznámil, že její dceřiná společnost Kapsch TrafficCom IVHS zvítězila v soutěži na návrh, výstavbu a integraci systému řízení provozu v jízdních pruzích (MLS - Managed Lane System) v rámci projektů NTE (North Tarrant Express) a LBJ Express v okresech Dallas a Tarrant v severním Texasu. Úkolem firmy Kapsch v tomto projektu je zajistit dodávku systému pro výběr mýtného (TCS - Toll Collection System), inteligentního dopravního systému (ITS - Intelligent Transportation System) a systému síťové komunikace (NCS - Network Communication System), čímž vznikne plně integrovaný systém MLS. Celková hodnota zajišťovaných dodávek v rámci kontraktu dosahuje 79 milionů USD (přibližně 64 milionů EUR). První fáze systému bude uvedena do provozu v srpnu 2013.

 

Kapsch získal významnou mýtnou zakázku v Rusku
Firma United Toll Systems (UTS), společný podnik firem KapschTrafficCom Russia a ruské firmy Mostotrest, která se zaměřuje na stavbu mostů, získala rozsáhlou zakázku od ruského provozovatele dálnic Avtodor. UTS uzavře s Avtodorem smlouvu o provozu a údržbě mýtného systému na 400 km úseku dálnice M-4-Don mezi Moskvou a Černým mořem. Smlouva bude platit po dobu deseti let a bude ji možné prodloužit o další tři roky. Firma Kapsch zajistí vybudování a provoz mýtného systému a inteligentních dopravních systémů (ITS).

 

V Bělorusku postaví celonárodní mýtný systém za 6,7 miliardy
Společnost Kapsch TraficCom, kótovaná na vídeňské burze cenných papírů, obdržela objednávku na zavedení a provoz národního systému elektronického výběru mýta v Bělorusku. Smlouva se týká celkem 2.743 km silniční sítě a zahrnuje zavedení systému DSRC a jeho provozu po dobu 20 let. Celková hodnota zakázky na zavedení systému činí přibližně 267 milionů euro (cca 6,7 mld. Kč), z nichž 158 milionů euro (cca 3,95 mld. Kč) bude stát realizace prvních dvou etap projektu v nejbližších dvou letech.

 

Kapsch získal ve Francii zakázku v satelitním mýtném
Kapsch TrafficCom uzavřel smlouvu se společností Axxès, vedoucím poskytovatelem mýtných služeb ve Francii, na dodávku palubních jednotek (OBU) a centrálního řešení zpracování transakcí pro účely zúčtování mýta. Dodávka je určena pro mýtný systém založený na technologii globálního satelitního navigačního systému (GNSS) v rámci projektu Ecotaxe, který má zdanit nákladní vozidla ve Francii s možným budoucím rozšířením systému do jiných oblastí elektronického výběru mýtného v Evropě (EETS). Celková hodnota zakázky přesahuje 25 milionů euro.

 

Syrovátko ovládl provozovatele elektronického mýta na Slovensku
Český podnikatel Petr Syrovátko získal majoritní podíl v systému elektronického mýta na Slovensku. Prostřednictvím společnosti Sevenra N.V. koupil 90procentní podíl ve firmě Ibertax, která je většinovým akcionářem provozovatele systému SkyToll. Syrovátko je spolumajitelem skupiny S group holding, která mimo jiné vlastní liberecký Syner.

vrátit se zpět




Info

Svět aut

HCS

chytrydopravce

Anketa

Měla podle vás kampaň Ministerstva vnitra „Nemyslíš? Zaplatíš!“ pozitivní dopad?

  • ne (30 hlasů)
  • ano (93 hlasů)

Ke stažení

Top partneři

Mercedes-Benz Česká republika s.r.o.
maloobchodní prodej vozidel společnosto Mercedes-Benz

TOPlist

Truck Servis

Prodej krátkodobě použité nákladní techniky.

více informací
 

Databanka nákladů

Logistický systém společnosti TIMOCOM, kde nacházejí dopravní firmy přepravní zakázky z celé Evropy od prověřených zasilatelů z řad výrobních a obchodních společností

více informací
 

Prodej Pneu online

Velký výběr pneumatik z renomovaného internetového obchodu.

více informací
 

Truck seznamka

Najděte si svého ideálního partnera

více informací
 

Volná pracovní místa

Nabídka práce v oblasti dopravy a logistiky.

více informací
 


www.truckmagazin.cz www.truckservis.com/ www.nasedniajed.cz