Návrat na hlavní stránku

Hledej v katalogu firem:

NADACE
 

ČD chtějí podnikat za peníze daňových poplatníků

ČD chtějí podnikat za peníze daňových poplatníků
České dráhy oznámily svůj úmysl vstoupit na konkurenční půdu silniční dopravy a začít provozovat vlastní autobusy. To je velmi ambiciózní plán od podniku, který z větší části své náklady financuje ze státních dotací. Za použití krajských lokálek cestující loni zaplatili 2,7 miliardy korun, zatímco kraje přispěly 4,7 miliardy korun. Ovšem k pokrytí celkových nákladů drahám chybí další 3,2 miliardy korun, které slíbilo (už prý naposledy) dodat ministerstvo dopravy.
Kromě toho také samozřejmě musí ČD obnovovat svůj zastaralý vozový park, který s průměrným věkem 26 let patří v Evropě mezi nejstarší. Na obnovu vozového parku získaly dráhy zhruba osm miliard za prodej majetku SŽDC. Na účtech však mají nyní už pouze 3,6 miliardy, když zhruba dvěma miliardami "zalepily" loňskou ztrátu z regionální dopravy (což už nyní kritizují konkurenční železniční dopravci jako nepovolenou státní podporu).
„Nezbývá, než se začít ptát, kam zmizely ony miliardy, které České dráhy měly za prodej majetku od SŽDC k použití na nákup nových vagonů. Zmizely, jako už po několikáté, v černé díře našich železnic. Jak mohou být dráhy efektivní při současném nevýhodném systému pronájmu lokomotiv? A takových otazníků je celá řada. Naši dopravci se nové konkurence asi bát nemusí, České dráhy již mnoho let svůj podnikatelský um předvádí nám všem, co by ale mělo zajímat každého občana, je, že v době ekonomické recese jsou veřejné prostředky mrhány takovýmto způsobem" uvedl Martin Špryňar, generální tajemník Sdružení.
Při takovém stavu hospodaření je opravdu záhadou, kde náš největší železniční dopravce vydělal tolik peněz, že hodlá začít podnikat v jiném dopravním segmentu a pořizovat si stovky nových autobusů. Takový projekt vykazuje nejen znaky nerovné konkurence vůči stávajícím autobusovým dopravcům, ale vyvolává pochybnosti o regulérnosti finančních operací se státními penězi.
V tomto kontextu se neskutečným jeví i fakt, že 2 mld. Kč schválených vládou na dopravní obslužnost v rámci podkladů od Rady NERV, by měly jít opět jen a jen na sanaci neefektivního hospodaření Českých drah. „Je to nepřijatelné a již máme zpracován právní posudek, že se jedná o nedovolenou státní podporu," uzavírá Martin Špryňar.

ČESMAD

vrátit se zpět




Info

Svět aut

HCS

solobus

Anketa

Měla podle vás kampaň Ministerstva vnitra „Nemyslíš? Zaplatíš!“ pozitivní dopad?

  • ne (18 hlasů)
  • ano (83 hlasů)

Ke stažení

Top partneři

Mercedes-Benz Česká republika s.r.o.
maloobchodní prodej vozidel společnosto Mercedes-Benz

TOPlist

Truck Servis

Prodej krátkodobě použité nákladní techniky.

více informací
 

Databanka nákladů

Přepravní burza společnosti Timocom, která nabízí spolupráci se spolehlivými a bezúhonnými dopravními firmami.

více informací
 

Prodej Pneu online

Velký výběr pneumatik z renomovaného internetového obchodu.

více informací
 

Truck seznamka

Najděte si svého ideálního partnera

více informací
 

Volná pracovní místa

Nabídka práce v oblasti dopravy a logistiky.

více informací
 


www.truckmagazin.cz www.truckservis.com/ www.nasedniajed.cz