Italská značka se novým modelem Mito vrhla také do segmentu hodně malých vozů. A nebyla by to Alfa Romeo, aby ihned nezaujala osobitým designem. V případě třídveřového hatchbacku vsadila na kulaté a zaoblené tvary, které tento vůz v modelové řadě Alfy Romeo naprosto odlišují. Mito je nejen hezké auto, ale také se s ním příjemně jezdí a jako první model nabízí systém DNA. K dispozici jsme měli silnější dieselovou verzi Mito 1,6 JTD.
Díky tomu, že se jedná o novinku, jsem byl často objektem sledovanosti ostatních řidičů a chodců. Mito totiž není na českých silnicích zatím příliš k vidění. Ale věřím, že si své příznivce najde. Předpokládám, že tahle roztomilá „hračka" najde porozumění zejména u něžného pohlaví. Nemůžu však říct, že by se muž za volantem tohoto vozu cítil nějak nesvůj.
Tak se na ní podívejme. Když jsem si ji obešel, nemohl jsem ji hodnotit jinak, než jako velice sympatickou baculku. Zakulacená je zejména v přední části. Nechybí zde typický chladič ve tvaru štítu, ale jinak má úplně jiný „kukuč", než její starší sourozenci Alfa 147, 159, GT či Brera. Pouze s jedním modelem je si podobná. Když se na ni zepředu pozorně zadíváte, poznáte, že určité křivky tvůrci převzali ze supersportovního modelu 8C Competizione. Bezesporu dominující oválné světlomety. Mitu také sluší agresivní průduchy v mohutném předním spojleru, stejně jako bezrámové dveře, které jsou dlouhé a otevírají se v širokém úhlu. Díky tomu se bez problémů nastupuje do přední části a značně ulehčeno je i nasedaní do zadních pozic. Okna jsou poměrně úzká pro sportovnější vzhled, ale nijak se to na světlosti interiéru negativně neodráží. Zadní část je rovněž v zaoblených tvarech s kulatými světly.
Interiér je jiný než u jiným modelů Alfa Romeo, nejedná se však o nějaké futuristické řešení. Co se týká rozložení ovládacích prvků, můžeme hovořit o standardním ergonomickém provedení. Tříramenný multifunkční volant je nastavitelný ve dvou směrech, za ním najdete čtveřici kruhových přístrojů a displej palubního počítače. Na palubní desce převažují tvrdší, avšak velice kvalitní plasty s karbonovým povrchem. Velice mě potěšila v šesti směrech nastavitelná přední sedadla, která jsou posazena níž a mají komfortní široké boční vedení. I v ostrých zatáčkách tělo drží v pevném sevření a výklon do stran nedovolí.
Jsou opatřena pamětí polohy, díky dostatečně dlouhému sedáku se v nich sedí pohodlně s dostatkem prostoru pro nohy. Velikosti vozu však dává tušit, že takového komfortu si cestující na zadních sedadlech neužijí. Když už někoho dozadu, tak buď děti, nebo dvě osoby průměrného vzrůstu. Zavazadlového prostor je poměrně hluboký s poměrně slušným objemem 270 l, ale díky designu je nakládací hrana poměrně vysoko a víko kufru poměrně malé. Ale u Alfy Romeo už jsem si zvykl, že originální hezký vzhled jde tak trochu na úkor užitnosti.
Na závěr jsem si nechal novinku v podobě systému DNA, jehož příčný přepínač je umístěn vedle řadící páky. Tato zkratka znamená složení tří slov: Dynamic - Normal - All Weather. Pro normální klidnou jízdu se používá poloha N, pokus si však chcete užít sportovnější jízdu, přepnete si do polohy D. Poslední režim All Weather se používá při nepříznivých povětrnostních podmínkách, zejména kluzkých vozovkách. Systém je možné přepínat do rychlosti 110 km/h.
Mezi režimy N a A jsem nějaký citelný rozdíl nezaznamenal, ovšem pokud si přepnete do režimu D, hned poznáte změnu. Řízení ztuhne, stejně jako poněkud měkčí podvozek a vůz vyrazí vpřed. Turbodmychadlo výrazně ožije a s autem si hraje už od 1500 otáček. Kvalitní jsou brzdy s okamžitým nástupem.
Alfě Romeo se podařilo sladit dobrý celek s dobrými jízdními vlastnostmi. Potěší určitě nízká spotřeba, v průměru jsem se dostal na 5,4 l na 100 km. Originálem je systém DNA. Zájemce ale možná zarazí vyšší pořizovací cena. Námi testovaný vůz stojí v základu 469 000 Kč, s příplatkovou výbavou se blížíte k 600 000 Kč. A to je na třídvéřové malé auto docela dost.
Technická data
Délka: 4063 mm
Šířka: 1720 mm
Výška: 1446 mm
Rozvor: 2511 mm
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Zdvihový objem: 1598 cm³
Max. výkon: 88 kW (120 k) při 3750/min
Max. toč. moment: 320 Nm při 1750/min
Max. rychlost: 198 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,9 s
Spotřeba (město/mimo/kombi): 5,9/4,1/4,8 l/100 km
Objem palivové nádrže: 45 l
Objem zavazadlového prostoru: 270 l
Pohotovostní hmotnost: 1205 kg
Základní cena: 469 000 Kč vč. DPH
Text a foto: Martin Březina
Měla podle vás kampaň Ministerstva vnitra „Nemyslíš? Zaplatíš!“ pozitivní dopad?
Mercedes-Benz Česká republika s.r.o.
maloobchodní prodej vozidel společnosto Mercedes-Benz