ALFA ROMEO 159 1,8 TBi
Tyhle ladné křivky asi svedou pohledy mnoha řidičů. Svůdná modelka od Alfy Romeo nese označení 159 a mnozí mají v její blízkosti ještě vyšší tep. Jenže tahle kráska, která prošla omlazovací kůrou, měla přece jen jednu citelnou chybu. Chyběl jí ve střední třídě onen pověstný italský temperament. Nyní je tu ale nový benzinový motor 1,8 TBi, který dokáže tuhle slečinku pěkně rozparádit.
Alfa Romeo 159 prošla faceliftem, drobné změny a úpravy ji bezesporu přidaly na kráse, ale nejdůležitější novinkou je bezesporu zážehový agregát. Hned v úvodu prozradím, že v této kategorii s tímto objemem sotva najdete lepší. Sice hovoříme o 1,8 TBi, ale ve skutečnosti se jedná o zdvihový objem 1 742 cm³ s označením 1750i Turbo. Alfa Romeo s ním nevstoupila do neznámé vody, naopak, navazuje na tradici. Na konci 60. let byl představen sedan Berlina 1,75 l následovaný GT Veloce 1,75 l, oba s výkonem 118 k. To byla špička ve své kategorii a hoši od Alfy Romeo jsou na tyto agregáty dodnes pyšní.
Návrat vzali pěkně od podlahy. Nový benzínový motor spojuje nejmodernější technologie zahrnující přímé vstřikování benzínu, plynulé časování, přeplňování turbodmychadlem a revoluční systém řízení motoru. V konkurenčním srovnání bych řekl, že se jedná o přímý souboj s německými motory TSI.

Agregát nabízí 147 kW (200 k) maximálního výkonu při 5 000 otáčkách a maximálního točivého momentu 320 Nm dosahuje už při 1 400 otáčkách. Na těchto hodnotách se podílí také technologie „vyplachování" válců, která maximalizuje točivý moment při velmi nízkých otáčkách a dvojité variabilní časování ventilů. „Následky" potěší každého příznivce sportovní jízdy, neboť zátah přichází pěkně od spodu, motor reaguje velice rychle a s temperamentním srdcem se dere do vyšších otáček. S vozem umí opravdu pěkně „zatočit". K tomu ho doprovází jemně chraplavý zvuk, který podtrhuje sportovní charakteristiku nového agregátu. Jen škoda, že svou sílu nepředvádí do vysokých otáček, jako zmíněné jednotky TSI. S blížícími se 6 000 otáčkami poněkud ztrácí dech. Ale i tak si jízdu s italskou kráskou užijete. Jak při vysokých rychlostech na německých dálnicích, tak na okresních silnicích. Vůz si s motorem přímo notuje, symbióza je zárukou adrenalinové jízdy v ostřejších zatáčkách. Pokud k tomu připočtu skvělý podvozek, jenž s kultivovaností přijímá nerovnosti a odlehčení vozu o 170 kg, pak si užijete opravdu mrštné průjezdy. Potěšilo mě přesné řazení, ovšem ovládání řadící páky pro křehké slečinky rozhodně není. Vozu je třeba oplatit dynamiku. Protože tenhle sedan není rodinný vůz, o čemž svědčí i nepříliš objemný zavazadlový prostor a omezený prostor na zadních sedadlech. Tohle je atraktivní milenka, která zaslouží pořádnou dávku vášně.


Technická data
Délka: 4 660 mm
Šířka: 1 828 mm
Výška: 1 417 mm
Rozvor: 2 700 mm
Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec
Zdvihový objem: 1 742 cm³
Max. výkon: 147 kW (200 k) při 5 000/min
Max. toč. moment: 320 Nm při 1 400/min
Max. rychlost: 233 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h: 7,7 s
Spotřeba (město/mimo/kombi): 11,8/6/8,1 l/100 km
Objem nádrže: 70 l
Objem zavazadlového prostoru: 405/1 245 l
Pohotovostní hmotnost: 1 430 kg
Text: Martin Březina (26. 5. 2010)
Foto: autor a archiv
vrátit se zpět