ALFA ROMEO 1,8 GIULIETTA TBi Q. V.
Auto roku 2011 Klubu motoristických novinářů jsme vám už obsáhle představili, ovšem chyběla nám ještě jedna lahůdka. Nejsilnější Alfa Romeo Giulietta 1,8 TBi Quadrifoglio Verde s přeplňovaným zážehovým motorem o výkonu 173 kW. Alfa samec, to je další postrach konkurenčních prémiových značek.
Nevšední, osobitý a velice atraktivní exteriér a interiér nebudeme znovu představovat, jen bych vypíchl parádní příplatková 18" kola, uvnitř pak sportovní hliníkové pedály a červené kožené sportovní sedačky s žebrováním. Přejděme rovnou k věci, k srdci vrcholového sportovce označeného TBi.

Na benzinové scéně Alfa Romeo ubrala z šestiválců u bývalých modelů 147 a této nabušené „Jůlii" dala do vínku zážehový řadový čtyřválec s přímým vstřikováním a přeplňováním. Agregát o zdvihovém objemu 1 742 cm³ dává plných 173 kW (235 k) při 5 500/min (například VW Golf GTI 155 kW/210 k, Audi A3 147 kW/200 k) a může se pochlubit parádním točivým momentem 300 Nm při 1 750/min. Většího výkonu v dané kategorii je jako šafránu. Dynamiku u tohoto vozu nemusíte nijak hledat, pocit filmového hrdiny dává už od 1 500 otáček, drtivý nástup si drží mezi 2 000 až 4 000 otáček a bez problémů táhne k 6 000 otáček. Tento vůz však není společníkem neomaleného a hrubého hrdiny, nýbrž kultivovaného a uhlazeného agenta 007. To je přesně styl tohoto vozu.

Za elegantní tváří se skrývá nečekaná síla, tvrdý úder se však vytrácí v příjemně šednoucím obleku. Přes tvrdší podvozek přijímá giulietta rány odspodu s nadhledem dlouholeté manželky. Pevné stabilizátory eliminují náklony v zatáčkách, stopu vůz drží skvěle. Zadní náprava je prostě úžasná. A teď si představte, že s touhle téměř dokonalou holkou vyrazíte na okresky a přepnete si na přepínači DNA vedle přesně řadící páky šestistupňové manuální převodovky do polohy Dynamic. Z agilního plynového pedálu se stane docela nervák, protiprokluz okamžitě pochopí, že si zkoušíte novou akční roli a hlavně, točivý moment naroste ještě na 340 Nm. To vše drží parádní podvozek. Prostě bomba. Není divu, že jsem se ani náhodou nemohl dostat na hodnotu průměrné spotřeby 7,6 l na 100 km, kterou uvádí výrobce. Vždyť tohle auto umí navíc z 0 na 100 km/h za 6,8 s. Takže jsem směle létal nad 10 l, ani jsem nemrkl. Nevím, jak kdo mrkne nad cenou, mně cifra 716 000 Kč připadá adekvátní.
Text a foto: Martin Březina (28. 12. 2011)
vrátit se zpět